Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

AKT:n sovitteluissa ei saatu tänään tuloksia – sovittelut jatkuvat aamulla

LEHTIKUVA / VESA MOILANEN
Autoliikenteen Työnantajat ALT:n puheenjohtaja Mari Vasarainen, sivutoiminen valtakunnansovittelija Leo Suomaa sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko jatkoivat AKT:n ja ALT:n työriidan sovittelua valtakunnansovittelijan toimistolla Helsingissä 13. helmikuuta 2023.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sovittelut päättyivät maanantai-iltana tuloksettomina, kertoi puheenjohtaja Ismo Kokko Twitterissä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

AKT sovitteli maanantaina ahtausalasta Satamaoperaattorit ry:n kanssa sekä kuorma-autoalan ja terminaalitoiminta-alan sopimuksista Autoliikenteen Työnantajat ALT:n kanssa. Säiliöauto- ja öljytuotealan sopimuksessa on ALT:n lisäksi mukana myös Öljytuote ry.

Valtakunnansovittelijan toimisto kertoi päivän sovitteluista Twitterissä maanantaiaamuna.

Kokon mukaan sovittelut jatkuvat tiistaiaamuna kello kahdeksalta sekä autoliikenteen että satamien osalta.

Toteutuessaan ahtaajien lakon on arvioitu lamauttavan pahoin Suomen ulkomaankauppaa, sillä lähes 90 prosenttia tavaran viennistä ja tuonnista tapahtuu meritse.

Jos sopua AKT:n ja Satamaoperaattorit ry:n välille ei synny, ahtaajien lakko alkaa keskiviikkona 15. helmikuuta kello kuusi ja on voimassa toistaiseksi.

-  Se tarkoittaa, että lähes koko ulkomaan kauppa hyytyy keskiviikosta lähtien, arvioi Satamaoperaattorit ry:n toimitusjohtaja Juha Mutru lakon vaikutuksia STT:lle maanantaina.

Selkeimmin ahtaajien lakko näkyisi tietyillä teollisuuden aloilla, jotka joutuisivat Mutrun mukaan ajamaan tehtaita alas.

Lakko pysäyttäisi tavarankäsittelyn tyystin esimerkiksi Haminan ja Kotkan satamassa.

-  Ahtaajat hoitavat kaikki laivojen purut, lastin käsittelyn ja tavaroiden kuljetuksen satamassa, ja jos he eivät ole töissä, niin silloin käytännössä sataman normaali toiminta loppuu siksi aikaa, kuvaili liikennejohtaja Ville Kuitunen STT:lle.

Kuitunen työskentelee Haminan ja Kotkan satamatoiminnoista vastaavassa yhtiössä, joka ei ole lakon osapuoli.

Kuitusen mukaan lyhyeksikin jäävä lakko haittaa sataman toimintaa, sillä satamaan syntyy ruuhkaa, jota täytyy purkaa lakon jälkeen. Mutrun mukaan ruuhkan purkaminen tulisi kestämään suhteellisen kauan, ja osa ulkomaan kaupasta jäisi kokonaan toteutumatta.

PÄIVITTÄISTAVARAKAUPAN puolella mahdollisen ahtaajalakon vaikutusten arvioidaan jäävän suhteellisen kevyiksi ainakin alkuun, mutta se voi näkyä ulkomaisten hedelmien ja vihannesten tarjonnassa.

-  Lakolla saattaa olla vaikutuksia päivittäistavarakaupan tuotteiden saatavuuteen, lähinnä kuitenkin hedelmä- ja vihannestuoteryhmän kautta, koska sitä tuodaan suhteessa enemmän ulkomailta kuin muita tuoteryhmiä, kertoi Päivittäistavarakaupan (PTY) valmiuspäällikkö Lauri Kulonen STT:lle.

Kulosen mukaan lakon pituus sanelee vaikutusten laajuuden.

-  Jos puhutaan muutaman päivän lakosta, niin silloinhan ne eivät lähde heti edes näkymään, varastossa on kuitenkin tämänkin tuoteryhmän tuotteita, Kulonen kertoi.

AKT on varoittanut myös useiden muiden alojen lakoista, jotka kaikkiaan koskisivat noin 9  000:ta työntekijää.

Kuorma-autoalan lakon on tarkoitus alkaa keskiviikkona 15. helmikuuta puoliltaöin ja jatkua tiistaihin 21. helmikuuta kello 24:ään asti.

Terminaalitoiminta-alan lakko alkaisi keskiviikkona 15. helmikuuta aamukuudelta ja päättyisi keskiviikkona 22. helmikuuta aamukuudelta.

Säiliöauto- ja öljytuotealan lakko puolestaan alkaisi keskiviikkona heti vuorokauden vaihtuessa ja loppuisi tiistaina 21. helmikuuta kello 24.

Autoliikenteen Työnantajien toimitusjohtaja Mari Vasarainen arvioi STT:lle, että mahdolliset lakot voivat aiheuttaa tiettyjen tavarakuljetusten osalta myöhästymisiä alkuperäisistä aikatauluista sekä paikkakuntakohtaisia vaikutuksia teollisuuden kemikaali- ja kaasukuljetuksiin. Suuressa mittakaavassa kuljetusten pitäisi kuitenkin hoitua, toimitusjohtaja kertoi.

Vasaraisen mukaan myös polttoaineen kuljetusten pitäisi lakon aikana pääsääntöisesti onnistua.

Emmi Tilvis, Minja Viitanen / STT

STT:n juttua korjattu: lähes 90 prosenttia tavaran viennistä ja tuonnista tapahtuu Suomessa meriteitse, ei lähes 90 prosenttia kaikesta ulkomaankaupasta, kuten aiemmin virheellisesti kerrottiin.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE