Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Apulaispormestari Salmi on vakuuttunut ratikan ylivoimaisuudesta

Ratikka tukee Tampereen länsiosien kehittämistä ja yhdistää sen aikaisempaa tehokkaammin kaupungin muihin osiin.

Apulaispormestari, sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi on vakuuttunut ratikan hyödyllisyydestä Tampereen kaupungille. Syitä on monia. Ensinnäkin ratikka on hänen mielestään paras saatavilla oleva joukkoliikenneratkaisu Tampereelle. Se nostaa joukkoliikenteen kokonaan uudelle tasolle niin käytettävyytensä kuin käyttöasteensakin johdosta.

– Kapasiteetiltaan, välityskyvyltään ja energiatehokkuudeltaan ratikka on ylivoimainen mihin tahansa vaihtoehtoon verrattuna. Varsinkin kun ajatellaan Tampereen sijaintia kapealla kannaksella, missä liikenteen ruuhkautuminen on ainainen huoli.

Salmen mukaan raitiotie lisää merkittävästi joukkoliikenteen matkustajamäärää ja selkeästi bussivaihtoehtoa enemmän. Raideliikenteen vetovoimasta löytyy tutkimustietoa paljon. Vertailukohteena voi käyttää vaikkapa Norjan Bergeniä. Bussiliikenteen kehittämismahdollisuudet ovat sen sijaan rajalliset. Uusia merkittäviä avauksia ei ole näköpiirissä.

Ratikka tukee kaupunkirakennetta

Ratikka on paitsi liikenne- myös kaupunkikehityshanke. Sen avulla varaudutaan Tampereen nopeaan väestökasvuun. Ratikka mahdollistaa tiiviin ja tehokkaan kaupunkirakenteen hyvien yhteyksien varsille. Ratikan reiteille rakentuu paitsi asuntoja myös työpaikkoja ja palveluita.

– Ratikka kiinnittää yhdyskuntarakenteen ja luo ennustettavuutta investoijille. Tämä voidaan myös lukea useista elinkeinoelämän toimijoiden antamista virallisista lausunnoista. Ratikka mahdollistaa Länsi-Tampereen tasapainoisen kehityksen. Hiedanrantaan voidaan asuttaa enemmän ihmisiä kuin bussivaihtoehdossa. Näin kaupunkirakenteen tasapaino paranee nykyisestä, apulaispormestari korostaa.

Jos menot, niin tulotkin kasvoivat

Salmi sanoo itsekin olevansa pettynyt siihen, että 250 miljoonan euron kustannuskehys ei pitänyt. Eri hankkeiden yleisen tason suunnittelusta yksityiskohtaiseen suunnitteluun siirryttäessä tulee kuitenkin usein vastaan asioita, joita hankkeiden alussa on jopa mahdotonta havaita.

– Halusimme kuitenkin, että kaikki kustannukset kerrotaan mahdollisimman tarkasti ja avoimesti. Näin vältytään lisärahan pyytämiseltä heti hankkeen käynnistymisen jälkeen.

– Budjetti on realistinen, ja allianssin muut osapuolet ovat siihen sitoutuneet. Ne jakavat myös riskit mahdollisista ylityksistä lukuunottamatta pilaantuneiden maiden poistamisesta ja raaka-aineiden hintojen noususta mahdollisesti aiheutuvat kustannukset. Tilaajalla on kuitenkin oma riskivarauksensa tällaisia tilanteita varten, Salmi jatkaa.

Apulaispormestari korostaa, että myös tulopuolen ennuste ylittyi reippaasti. Kaupungin saamat tulovirrat nousivat 70 miljoonalla eurolla yhteensä 128 miljoonan euroon. Lisäksi kaupunki saa epäsuoraa hyötyä 100 miljoonan euron edestä. Netto ylityksien osalta on plusmerkkinen.

– Ratikka on suuri investointi, joka kasvattaa kaupungin lainamäärää. Olemme kuitenkin kohtuullisen hyvässä tilanteessa verrattuna moneen muuhun kaupunkiin. Lisävelkaa pystytään ottamaan. Kaupunki saa lainaa poikkeuksellisen edullisella korolla, Salmi sanoo

Tarjolla myös työtä

Apulaispormestarin mukaan kaupungin ja kotitalouksien kannalta ei voida vähätellä myöskään ratikan työllistävää vaikutusta, joka rakennusaikaisina suorina vaikutuksina on 2400 henkilötyövuotta.

– Suurimmat työllisyysvaikutukset syntyvät kuitenkin ratikan mahdollistamasta asuntojen ja infran rakentamisesta. Ratikan on arvioitu johtavan pitkällä aikavälillä noin seitsemän miljardin investointeihin, jotka ovat pääasiassa yksityisiä. Investoinnit puolestaan kiihdyttävät väestönkasvua entisestään ja turvaavat osaltaan kaupungin elinvoimaa. Vastaavia investointeja ei ole saatavissa bussireittien varaan rakentuvassa mallissa. Tässä talous- ja työllisyystilanteessa olisi suorastaan hullua kääntää selkänsä tällaisille mahdollisuuksille.

Sujuva arki, turvallisuus ja ympäristö

Salmen mukaan joukkoliikenteen käyttö ei ole käyttäjän näkökulmasta tekninen kysymys, vaan kysymys on helppoudesta, sujuvuudesta ja käyttäjäkokemuksesta. Oleellinen kysymys hänen mielestään on, miksi yksityisautoilija vaihtaisi yhtäkkiä bussiin, jos se on pidempi tai toimii kaasulla. Sekä tutkimus että käytännön kokemus osoittavat, että ratikka on kaikkien kansalaisryhmien suosima liikenneväline, jonka käyttökokemusta pidetään miellyttävänä.

– Esteettömyys on ollut ratikan suunnittelun kulmakivi. Pysäkit, kalusto, pysäkkikuulutukset ja vaihtojen helppous luovat kaikki osaltaan esteetöntä kaupunkiympäristöä. Se palvelee paitsi erityisryhmiä, myös meitä kaikki muita kuntalaisia. Ratikka lisää myös tasa-arvoa, koska se tarjoaa todellisen liikkumisen vaihtoehdon autottomille kotitalouksille. Lisäksi ratikka parantaa liikenneturvallisuutta ja vähentää onnettomuuksien määrää.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE