Elokuva
31.7.2025 11:00 ・ Päivitetty: 31.7.2025 11:03
Arvio: Frank Drebin palaa kovaotteisena katukyttänä farssissa, jonka räävitön keittiökohtaus on välitön klassikko
Amerikkalaisen viihdeteollisuuden ideaköyhässä nykyisyydessä vanhat viritykset ja vitsit kelpaavat yhä uudelleen kierrätettäväksi.
Eikä siinä mitään, jos luisto toimii.
Aikanaan vain kuusiosaisena televiosarjana 1980-luvun alussa nähty Police Squad (suom. Hei me pamputetaan!) esitteli poliisiyksikön kämmärietsivät, visuaaliset gägit, kielipelit ja kivikasvoisen Frank Drebinin viattomat pölhöilyt, joista sarjan luojat David Zucker, Jim Abrahams ja Jerry Zucker laajensivat myöhemmin kolmiosaisen komediaelokuvasarjan ja kassamenestyksen.
Harmaan Drebinin hutilushahmo teki sen näyttelijästä Leslie Nielsenistä varttuneella iällä odottamattoman yleisönsuosikin ja pokerinaamakomedian kuninkaan.
Eeppisillä sankarirooleilla kansainväliseen kuuluisuuteen noussut irlantilainen Liam Neeson on kokenut hiukan samanoloisen käänteen myöhemmän uransa aikana muututtuaan Takenin (2008) myötä liukuhihnalta tuotettujen riuskojen toimintaelokuvien kostajaksi.
Nyt seitsemänkymppinen näyttelijä yrittää vielä yhtä keikautusta astuessaan farssien maailmaan.
Mies ja alaston ase
Ohjaus: Akiva Schaffer
Pääosissa: Liam Neeson, Pamela Anderson, Paul Walter Hauser, Danny Huston
2025, 85 minuuttia
★★★☆☆
AKIVA SCHAFFERIN ohjaama reboot eli uudelleenkäynnistys on yllättävän onnistunut ja etenkin yllättävän hauska parodia.
Mutta mistä?
Ainakin se nauraa aikaisemmille Mies ja alaston ase -elokuville (1988, 1991, 1994), Neesonin omille tylyille action-filmeille, nykyajan monille humputuksille ja ennen kaikkea myös itselleen.
Vakavassa katsannossa spuuffailussa ei ole tietystikään sisältöä eikä tarkoitusta. Tämä ei ole sellainen elokuva.
Toisin kuin voisi odottaa tai pelätä, Neeson ei ole elokuvan heikko lenkki.
Jos toivoo hänen esittämästään Frank Drebinin pojan poliisiroolista isän kaltaista tiedostamatonta tunaria ja romanttista yleissähläriä, voi toki pettyä, koska Neeson hyödyntää roolissaan eniten kovaotteisen katumukiloitsijan mainettaan.
Nuoremman Drebinin väkivalta onkin usein tahallista, aina tuhoisaa ja kirjaimellisestikin irrallista: uhrilta leikkautuu pää ja roistolta repeytyvät kädet.
Ei tätä voi ottaa tiukkapipoisesti.
SUOMENTAJALLE Mies ja alaston ase (2025) lienee ollut painajainen. Pelkkiä tekstejä seuraamalla moni hieno vitsi menee sivu suun.
Navanalustsoukkeja riittää useaan huonoon makuun.
Neesonin ja Pamela Andersonin räävitön keittiökohtaus nousee 2000-luvun valtavirtakomedioiden klassikoiden joukkoon ensinäkemältä. Tosikoita se ei voi naurattaa, mutta minulla lensi räkä nenästä.
Danny Hustonin teknomiljonääri on ehkä Elon Muskin kaltainen keksijäpahis mutta ZAZ-menestysten tapaan lopulta aika sympaattinen liero.
Näyttelijät löytävät toisensa kaiken aikaa ja pelaavat samalla taajuudella. Uransa uudelleen keksinyt Anderson lyö valkokankaalla vilahtavan Priscilla Presleyn kasarikujeilut laudalta.
Juonessa tavoitellaan maailmanherruutta, eikä siitä ole tarvetta sanoa enempää. Jutun juju on absurdissa menossa, jossa on tarpeeksi punchlineja kaikin puolin päteväksi ja tolkuttomaksi kesähitiksi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.