Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Arvio: Iloisten sielujen hotelli: Heijastuksia Helsingin alamaailmasta

Janne Marja-Aho, Heljä Heikkinen, Joel Mäkinen ja Skene-kuoro 1920-luvun Helsingin hämärämpien kortteleiden saloissa.

Aleksanterin teatterissa voi nähdä ja kuulla kuulokuvia 1920-luvun Helsingin hämärämpien kortteleiden saloista. Kallion kaupunginosan elämänmeno ja alamaailma on sen omien hallitsijoiden kärkihanke. Kieltolaki kietoo otteeseensa ja elättää trokareita, murhat mustamaalaavat kaupunkikuvaa, rikokset repivät, huumeet vievät.

Matti Saurama

Iloittelu on läpinäkyvä peitesana prostituutiolle, miksei miehiselle viinanmyynnillekin. Salakapakat ja ilotalot tyydyttävät yksiä tarpeita, kahtiajakautunut yhteiskunta potee omaa, veristäkin tautiaan. Työväen kaupunginosan vastapariksi hymistelty Pitkänsillan eteläpuoli ei kuitenkaan oikein ota kannateltavakseen tätä yhteiskunnallista dialogia. Eri puolilla on eri lailla sodan kannattajia ja vastustajia. Ja on punikkeja, on valkoisia, on työläisiä ja työttömiä sekä porvareita. Yritystä on, mutta kovin tarkoitushakuisesti dikotomia avautuu.

Ja nouseepa naisasiakin vahvasti esille. ”Ei elä nainen naisen palkalla, työllä ei elä maalla ei kaupungissa.” Viittauksellisesti mieleen tulivat muun muassa Miina Sillanpään ja Minna Canthin hahmot ja saavutukset.

Hippunen vielä lisätyöstöä

Aineksia ja vihjeenomaisia viittauksia esityksessä on, rehellinen tavoitteellisuus paistaa tekstistä ja kohtauksista, mutta toteutus jää vielä paikoin torsoksi. Petrattavaa olisi libretosta lähtien ohjauksen terävöittämiseen. Libreton rakenteen ja vuorosanojen (miksei laulunsanojenkin) syyniin olisi pitänyt uhrata lisätoveja.

Aleksanterin teatteri
Iloisten sielujen hotelli
Musiikki Jukka Nykänen, käsikirjoitus Virpi Hämeen-Anttila, ohjaus Reetta Ristimäki, dramatisointi Virpi Hämeen-Anttila ja Reetta Ristimäki, koreografia Peter Pihlström, puvut Marja Uusitalo, valot Janne Teivainen, kuva- ja videosuunnittelu Artur Sallinen ja Emil Sallinen, äänisuunnittelu Ville Leppilahti, maskeeraus Aarni Mikkola, musiikin sovitus ja orkestrointi Marko Hilpo, kuorosovitukset Jukka Nykänen, kosketinsoundien ohjelmointi Paavo Malmberg ja Joonas Mikkilä Rooleissa Miro Apostolakis, Heljä Heikkinen, Michaela Jäppinen, Minja Koski, Janne Marja-Aho, Rami Meling, Joel Mäkinen, Otto Pilli, Ville Pulkki, Tatu Siivonen Tuotanto Reetta Ristimäki, Greta Tuotanto Oy

Ensi-illassa esitystä vaivasi vielä sekava yleiskuva. Oli kärjistysten ylensyöntiä, kliseiden onttoutta sekä äänentoiston särkydesibelien ylikierrokset. Laulaminen meni aivan liian usein silkaksi huutamiseksi, voiman äärivauhditusta tuli keuhkoista ja vahvistimista. On todettava että musiikin pauhulla ei edesauteta julistuksen perillemenoa eikä peitetä vaillinaisuuksia. Näyttämötapahtumia vei niitä kepeästi katkoen ohutkuosinen musikaalihenki. Tarkoitus tuli selväksi, tämähän on viihdettä, tanssia vain ja laulua.

Rytmikäs liikkuminen vilisi kuluneita ja kömpelöitä askelsarjoja. Kontrasti vahvan sanottavan ja ruutua hyppivien lasten kaltaisen marssikääntyilyn välillä kuulsi joskus jopa hassuna.

Henkilöissä on jo hahmoa, mutta keskentekoisuus antaa vasta aavistuksen roolista, ei ota otteeseensa. Terävyys ja vimma vesittyivät, hymyiltiin, laulettiin (usein jokseenkin reppanasti, jos ei maneerisesti huutaen).

Yleisö eli kyllä mukana, innostui ja ”huuasi” toistuvasti yksinkertaistetusti julistaville sanoituksille. Mutta sanottava oli hetkessä kuin läpisyöty.

Esitystä eivät vielä nostaneet korkeaan lentoon arjen kokemukset, eivät naisen irralliset vuorosanat: ”Ei elä nainen naisen palkalla, työllä ei elä maalla ei kaupungissa.”

Revyyhän tämä oli, mutta ikävä tuli kunnon kabareeta, ikävä burleskin sävyjä. Ja missä oli hiillostava pelko ja pahuus, missä läikkyvä trokaus tai häikäilemätön paritus. Paradoksaalisesti sanottuna pienet reiät sukkahousuissa ja repsottavat rintsikat eivät puutetta peitä, eivät poista. Eivätkä puheet trokauksesta polttavaa nieleskelyä kostuta.

Muusikot kuin pelastavat enkelit piilosilla

Kuoro lauloi paikka paikoin tasasointisesti. Solisteissa oli kirjava joukko lahjakkuutensa eri vaiheissa eteneviä laulajia. Tuolloin äänentoistokaan ei aina helpottanut laulamista, vaan teki hankalimmillaan esityksestä vähän vaivaannuttavaa.

Muusikot olivat tekijöitä paikallaan, pelastavat siivettömät enkelit liihottelivat näkymättömissä, mutta hyvällä kuuloetäisyydellä. Jukka Nykäsen lähtöpartituuri soi vivahteita ja erilaisia viestejä, vanha eli, uusi kipristeli esille.

Hankkeen työryhmä on ollut asialleen vihkiytynyt: lavastus, puvut, valaistus-, kuva- ja videosuunnittelut olivat myös tarinaa omilta osiltaan muotoamassa ja värittämässä. Taustakuvat toimivat lavasteina hyvin!

Entäpä jos ylilyönnit olivatkin tässä tavoiteltu taitolaji

Musikaalia voisi epäilyistä huolimatta pitää ylilyöntien rohkeana pelikenttänä, likimain kokeiluna. Kunnioitusta herättää, että ei tyydytä helppoon hymistelyyn, ei pahastuta eikä vaivauduta roisistakaan näyttämökuvasta.

Vastaliikkeellä kuten musiikissa kontrapunktilla on aina tervehdyttävä ja rikastava tehtävänsä.

Mutta samalla on oikeastaan myös pakko todeta, että ronski asenne olisi edellyttänyt vieläkin rohkeampaa ja syvempään uurrettua kyntöjälkeä, jopa tyhjän päälle heittäytymistä. Palaset olisivat kenties asettuneet silloin paremmin esille ja seurattaviksi.

Tekijöiden rohkeus on aralle ja passiiviselle yleisölle ihmeesti helpottava lääke ja suuri mahdollisuus. Kylmäksi ei tässäkään kukaan jäänyt.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE