Teatteri ja Tanssi
24.4.2018 11:55 ・ Päivitetty: 24.4.2018 12:32
Arvio Tukkateatterin Tšehov-kimarasta: Tämä hetki viehättää, vaikka julmuuden vierellä vietettynä
Anton Tšehov on sanonut, että taitelijan tehtävänä ei ole ratkaista esimerkiksi kapitalismin kohtaloa tai alkoholismin vaaroja koskevia kysymyksiä. Taitelija ei ratkaise ongelmia, vaan asettaa niitä. Ja koska taide voi käsitellä mitä tahansa – vaikkapa juuri kapitalismia tai alkoholismia – niin se Tšehovin sanoista päätellen asettaa niiden ongelmat omalla, taiteelle ominaisella tavallaan. Se ei aseta niitä ratkaistaviksi, vaan todistuskappaleiksi siitä, että olevaista voi kunnioittaa, vaikka naapuri veisi maat ja jättäisi velat.
Katri Häti kirjoittaa ohjaamansa 5Tšehov –kimaran käsiohjelmassa, että ”Tšehovin tekstit ovat ajankohtaisia, innostavia ja todella hauskaa matkaseuraa”. Hän hämmästyi joka harjoituskerralla siitä, miten paljon uutta annettavaa teksteillä on. Hämmästys ei mennyt hukkaan. Hätin työryhmän esitys antaa ajankohtaisen, innostavan ja todella hauskan vastauksen kysymykseen siitä, miten Tšehov jaksaa antaa ongelmanasettelutyössä esitys esitykseltä uutta.
Taide ei edistä hyviä asioita
Valoilmiöihin viittaavat metaforat ”loistava” ja ”hohdokas” ovat teatterikirjoittelun kuluneinta kieltä, mutta Tukkateatterin uutuutta katsellessa ne tulevat väkisin mieleen. Olo on iloisen hämmentynyt. Hätin ensemble asettelee julmaa sosiaalista kysymystä. Esityksen arvo ei ole siinä, että kysymyksen ratkaisua varten koottaisiin viisautta, josta olisi hyötyä myöhemmin. Arvo on siinä, että se hetki, jonka aikana esitystä tehdään ja koetaan, pyhitetään olevaisen kunnioittamisen ja kummastelemisen hohdolla.
Kun poliitikot puhuvat taiteesta, he sanovat usein, että se on tärkeä hyvinvointia edistävä tekijä. Taide on väline, jonka avulla saadaan aikaan talouskasvua, terveyttä ja työkykyä. Tšehovilaisessa katsannossa taiteen tärkein, tai oikeastaan sen ainoa tehtävä on kieltäytyä välineen asemasta. Se, että jokainen asia ja jokainen hetki on alistettu jonkin toisen asian ajamisen ja toisen hetken saavuttamisen välineeksi ei tuo tullessaan varmaa täystuhoa vasta tulevaisuudessa, vaan tuhoaa kaiken jo nyt. Kun kaikki asiat ovat toisen asian tavoittelun välineitä, niin mikään asia ei ole arvokas sellaisenaan. Elämässä ei ole mieltä. Paras olisi ampua kuula naapurinsa kalloon ja yllyttää tätä ampumaan kuula omaan kalloonsa.
TEATTERI
Tukkateatteri, Tampere
5Tšehov
Anton Tšehovin teosten Suomennokset Markku Lahtela (Kosinta, Yö ennen oikeudenkäyntiä, Häät, Joutsenlaulu) ja Jouni Konkka (Karhu) – Ohjaus ja valosuunnittelu Katri Häti – Puvut Anne Karema – Rooleissa Suzanne Sommar, Leila Väisänen, Emmi Juolahti, Sami Lakso, Marko Tuupainen, Tomi Rauhala, Emma Auvinen, Katja Harinen, Niko Ranta, Tommi Grönberg
Taiteilijan tehtävänä on olla alistumatta talouden tai politiikan palvelijaksi. Jos hän onnistuu, niin syntyy taideteos ja olevaista kunnioittavia hetkiä elämään. Jos hän epäonnistuu, niin syntyy politiikkaa, taloutta tai muuta välineeksi alistumista. Tämä ei tarkoita, ettei taiteilija huomaisi pahoja kysymyksiä. Kapitalistit ovat jo asettaneet kapitalismia koskevan ongelman ja alkoholistit alkoholismia koskevan ongelman. Alkoholisti voi ratkaista ongelmansa, jos lopettaa juomisen. Vallankumouksellinen voi ratkaista kapitalismin ongelman, jos lopettaa kapitalistisen järjestelmän. Taiteilija ei voi taiteilijana auttaa ratkaisuissa. Hän voi vain asettaa kysymykset teoksessaan, siten että elämässä on mieltä alkoholismista ja kapitalismista huolimatta.
Taide ei pilkkaa pahoja ihmisiä
5Tšehov –esityksessä asetettu ongelma vaikuttaa maailmassa vielä laajemmin kuin kapitalismi tai alkoholismi. Kyse on minän ja toisen arvokkuudesta. Tšehov asettaa kysymyksen julmasti. Ihminen ei voi salata eikä paljastaa sitä, minkälainen hän on, sillä hän ei ole minkäänlainen. Hän koostuu teoista, joilla hän yrittää luoda itseään jonkinlaiseksi ja tekee sen vapaan, selittämättömän tahtonsa päätöksillä. Vastaus, jonka mukaan ihminen ei ole minkäänlainen, on julma meille jonkinlaisuuden yrittäjille, mutta se on myös vapauttava, koska se poistaa moralismin. Kun moralismi on poissa, niin emme tuomitse ihmistä siitä, minkälainen hän on, vaan iloitsemme ja suremme sitä, mitä hän tekee.
Hätin ensemble luo julmuuden vierelle ihastuttavan elämän. Näyttelijät eivät pilkkaa Tšehovin henkilöitä siitä, että nämä olisivat esimerkiksi ahneita, vaan ihastelevat ja surevat sitä, miten liikuttavan traagisesti he puolustavat oikeuksiaan. Komiikka ja tragiikka muodostavat vaihduntakuvion samassa eleessä. Vapaan ja vastuullisen tahdon selittämättömyys näytetään humoristisissa äkkiratkaisuissa. Se, että emme ole minkäänlaisia on meille ratkaisematon ongelma, mutta myös ilon ja rohkeuden antaja.
Tukkateatteri tuo Tšehovin hengen ja sopivan lähelle vuoden 2018 suomalaisia. Anne Kareman puvustuksella on ansionsa hengen työssä. Se ratkaisee venäläiseen klassikkoon usein liitettävän venäläisyysongelman. Puvut ovat universaalisti vieraannuttavia. Niitä katsellessa ei vajoa omiin mielihauteisiinsa, vaan näkee esityksen pirteän ulkokohtaisesti. Sumeilematon huumori ja huolellinen työ, pettämätön tyylitaju ja helmeilevä rohkeus värittävät pukuja, näyttelijöitä ja koko esitystä. Tampereen Laukontorin kulmilla nähdään hyvää Tšehov-teatteria!
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.