Kotimaa
10.10.2016 10:43 ・ Päivitetty: 10.10.2016 10:43
Avi lantraa uutispaukkua: ”Väkevien mainonta kielletty, eivät sanat”
Viikonloppuna nousi kohu, että aluehallintovirasto olisi kieltänyt jyväskyläläisbaarilta cocktail-sanan käytön. Ravintoloitsija sanoi Keskisuomalainen-lehdelle, että avin mukaan cocktail-sana liittyy väkeviin alkoholijuomiin. Niiden epäsuorakin mainostaminen on Suomessa lain mukaan kielletty.
Alkoholitarkastaja oli ottanut ravintoloitsijaan yhteyttä, koska ravintolan nettisivuilla mainittiin useita väkeviä alkoholijuomia nimeltä mainittuna.
– Käytännössä emme saa kertoa, millainen baari olemme. Cocktail on kansainvälinen käsite, se on juomasekoitus, yrittäjä harmitteli lehdelle.
Avin mukaan ravintoloitsija oli myöhemmin yhteydessä tarkastajaan ja kysyi pitääkö cocktail-sanat poistaa. Tarkastaja vastasi, ettei puutu yksittäisiin sanoihin ja toimitti ravintolalle Valviran julkaiseman alkoholin mainonnan ohjeen.
Yksittäisten sanojen etsiminen ravintoloiden sivulta ei kuulu valvonnan prioriteetteihin.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto varmisti vielä tänään, että ravintoloitsija ymmärtää väkevien alkoholijuomien markkinoinnin olevan kiellettyä. Hän on poistanut sivustoiltaan maininnat niistä.
– Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto ei lähtökohtaisesti tule puuttumaan yksittäiseen sanan käyttöön, mikäli markkinointi on kokonaisuutena asiallista ja hyvän tavan mukaista, elinkeinovalvontayksikön päällikkö Kalle Tervo toteaa cocktail-sanan käytöstä.
Lisää aiheesta
–. On selvää, ettei yksittäisten sanojen etsiminen ravintoloiden sivulta kuulu aluehallintoviraston valvonnan prioriteetteihin.
Tervon mukaan aluehallintovirasto on ollut jopa mukana kehittämässä alkoholittomien cocktailien kulttuuria Hämeenlinnan ja Jyväskylän alueella. Aluehallintovirasto pitää hyvänä kehityssuuntana, että lähes kaikki cocktailit on ravintolassa mahdollista saada myös alkoholittomina.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
19.1.2016 08:17
”Alkoholimainonnan rajoitukset ovat malliesimerkki ylisääntelystä”
11.3.2015 06:33
Näin moni vietti tammikuun ilman alkoholia – ”Tipattoman suosio on ja pysyy”
30.1.2015 13:59
Parjattu Valvira täräyttää: ”Jokainen voi ottaa vaikka joka päivä valokuvan itsestään juomassa viskiä tai vodkaa… ja laittaa kuvan omille Fb-sivuilleen”
6.6.2013 07:16
Sosiaalisen median alkoholimainontaa rajoitetaan