Politiikka
13.11.2018 12:41 ・ Päivitetty: 13.11.2018 12:41
Berner siirtäisi diesel-päätökset hallitusneuvotteluihin: ”Käyttövoimavero sinänsä on varmasti työkalu, joka aikanaan tulee poistumaan”
Kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta saavutti vaadittavat 50 000 allekirjoitusta eilen jo ensimmäisen keräyspäivän aikana.
Tänään poliitikot eri puolueista ovatkin saaneet vastata eduskunnassa median dieselvero-kysymyksiin.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen mukaan kevään hallitusneuvottelut ovat oikea paikka ratkoa dieselautojen käyttövoimaveron poistoa. Samalla linjalla on Kaikkosen kollega Kalle Jokinen kokoomusryhmästä.
SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on todennut SDP:n muodostavan kantansa, kun kansalaisaloite tulee eduskuntakäsittelyyn.
– Peilataan sitä ilmastonmuutokseen, peilataan sitä julkisen talouden kokonaisuuteen, Rinne sanoi tänään tilaisuudessa, jossa esiteltiin SDP:n vaihtoehtobudjettia.
Ministeri: Ei ehdi tälle hallituskaudelle.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner toteaa, että Suomessa on ratkaisu, jossa raskaalta liikenteeltä on hyvitetty osa dieselverosta.
– Sitten vastaavasti olemme hyväksyneet käyttövoimaveron. Nämä ovat EU:ssa notifioituja ratkaisuja, jotta me saamme laskea dieselveroa raskaalta liikenteeltä. Jos me näitä palikoita muutamme, meidän pitää sitten muuttaa ja pohtia koko järjestelmää, Berner toteaa Demokraatille.
Maailmanmarkkinoilla bensiinin hinta on laskenut. Dieselin hinta on noussut kysynnän kasvettua.
– Tämä on tietysti seurannainen meidän omista ilmastotoimistakin, joilla me itsekin olemme priorisoineet dieseliä. Sitä myöten tietysti hinta nouseekin, Berner sanoo.
Bernerin mukaan suuri linja on, että liikenteessä pitäisi päästä omistamisen verottamisesta käytöstä maksamiseen.
– Me emme voi tehdä niin, että hilaamme dieselin tai bensiinin veroa ylöspäin ilman, että me laskemme omistamiseen liittyviä veroja. Meidän pitäisi katsoa tätä kokonaisuutta niin, että tuemme ilmastoon liittyviä ratkaisuja liikenteen päästöjen osalta ja vauhditamme autokantamme uusiutumista niin että se kuluttaa vähemmän – ja sitten, että saamme parempia osuuksia kohdistettua infraan. Tämä ratkaisu pitäisi katsoa isompana kokonaisuutena.
– Käyttövoimavero sinänsä on varmasti työkalu, joka aikanaan tulee poistumaan. Sehän on rasitteena tällä hetkellä biokaasuautojen konvertoinnissa (jälkimuuntamisessa) ja sähköautojen kehittämisessä. Kyllä se on asia, joka pitäisi laajemminkin liikenteen osalta arvioida.
Berner on samoilla linjoilla kuin Jokinen ja Kaikkonen. Asiat kuuluvat tuleviin hallitusneuvotteluihin.
– Ei se enää tälle kaudelle mahdu näin laaja kokonaisuus.
Vihreät nostaisi vastaavasti dieselin polttoaineveroa.
Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajan Krista Mikkonen katsoo, että mikäli dieselveroa alennettaisiin niin vastaavasti dieselin polttoaineveroa tulisi nostaa. Näin ollen vihreiden ratkaisu ei näkyisi millään tavoin diesel-autoa käyttävän kansalaisen kukkarossa.
– Ei sinänsä ole mitään tarvetta erityisesti suosia dieselin käyttöä.
– Meidän pitäisi päästä sähköautoihin, Mikkonen sanoo.
Vihreien mukaan uusien polttomoottorihenkilöautojen myynti pitäisi lopettaa 2020-luvun loppuun mennessä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.