13.10.2023 09:12 ・ Päivitetty: 13.10.2023 10:20
Digitaaliset matkustusasiakirjat Suomessa koekäytössä – passi voi muuttua tarpeettomaksi
Passi voi muuttua tarpeettomaksi, kun digitaaliset matkustusasiakirjat ovat kehittymässä ja tulossa käyttöön, kerrotaan Rajavartiolaitokselta. Suomessa on jo pilottivaiheessa eli koekäytössä matkustajien digitaalinen tunnistaminen.
Sitä voi käyttää Suomen ja Britannian välisille lennoille tarkastuspisteessä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
- Tavoitteena on, että pitemmällä aikavälillä mentäisiin siihen, ettei nykymuotoista passia tarvita, sanoo tarkastaja Mikko Väisänen Rajavartiolaitoksen esikunnasta.
Hänen mukaansa digitaalisen tunnistamisen etuja ovat nopeus ja turvallisuus. DTC-tunnistus on noin kolme kertaa nopeampi kuin perinteinen passintarkastajien rajatarkastus, ja sen voisi aikanaan käytännössä tehdä myös kotona.
Suomessa, Kroatiassa ja Hollannissa kerätään nyt pilottihankkeissa kokemuksia, joiden pohjalta DTC-tunnistuksen on määrä edetä EU-komission lainvalmisteluun.
MATKUSTAJAN kannalta pilotti toimii nyt siten, että Finnairin Lontoon-, Edinburghin- ja Manchesterin-lentojen matkustajien on mahdollista kulkea rajatarkastuksesta jonottamatta tavallista nopeammin ja sujuvammin.
DTC-tarkastukseen meno Helsinki-Vantaalla edellyttää rekisteröitymistä ennakolta. Sen voi tehdä poliisin kahdessa toimipisteessä, jotka sijaitsevat Helsinki-Vantaalla ja Vantaan Tikkurilassa.
- Rekisteröinti kestää vain pari minuuttia. Jo sitä ennen kannattaa ladata puhelimeensa DTC-tunnistamiseen tarvittava sovellus, Väisänen täydentää.
Kun tuo on tehty ja sovellus aktivoitu, voi mennä Helsinki-Vantaalla sijaitsevaan yhteen DTC-rajatarkastuspisteeseen.
- Siellä kamera ottaa matkustajan kasvokuvan. Ainakin tässä alkuvaiheessa mukana pitää olla myös passi.
Passi luetaan koneellisesti.
Lopullisen päätöksen siitä, ovatko valokuva ja passi hyväksyttäviä, tekee kuitenkin aina ihminen eli passintarkastaja.
DTC (Digital Travel Credentials) -tarkastuksen kautta on Suomesta Britanniaan lähtenyt ja sieltä palannut tämän syksyn aikana vajaat sata matkustajaa. Tavoitteena on saada kokoon Suomessa vähintään 500 tarkastusta ensi vuoden alkuvaiheeseen mennessä.
Väisänen ounastelee, että digitaalista matkustusasiakirjaa koskevan lainsäädännön valmistuminen kestää EU:ssa kolmisen vuotta.
- Tekninen valmius olisi jo aiemminkin. Ihannetilanne olisi, että matkustaja kulkee koko prosessin läpi lentokentällä vain kasvokuvalla ja DTC:llä, summaa digitaalisen matkustusasiakirjan pilotoinnin projektipäällikkö Väisänen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.