Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

“Ei ole mitään syytä ripotella tuhkaa päälleen” – Urpilaisen kampanjapäällikkö: “Kaikkemme yritimme”

Jani Laukkanen

SDP:n vaalivalvojaisissa sunnuntai-iltana tunnelma pysyi loppuun saakka rentona, vaikka puolueen ehdokkaan Jutta Urpilaisen äänimäärä presidentinvaaleissa jäikin 4,3 prosenttiin. Kampanjapäällikkö Hanna Isbomin mukaan valvojaisten fiilis kuvasi hyvin koko kampanjaa.

Marja Luumi

Demokraatti

– Aika usein, jos tulos ei vastaa odotuksia, porukka on aika maansa myynyttä. Mutta nyt ei ole mitään syytä ripotella tuhkaa päälleen, hän toteaa Demokraatille.

Isbom korostaa, että tiimi teki hyvän kampanjan ja sai Urpilaisen tärkeää viestiä läpi.

– Kaikkemme yritimme, ja hyvä mieli jäi siitä, että teimme positiivisen kampanjan. SDP:n aktiivit olivat siinä upeasti mukana – usko omaan ehdokkaaseen pysyi vahvana. Ja ehdokas itse oli hienolla asenteella kampanjoimassa oman porukan kanssa.

Itse lopputuloksen lukemiin ei voi olla tyytyväinen, Isbom myöntää.

– Olosuhteet olivat kuitenkin haastavat – tiesimme, ettei ole kovin helppoa jo syntynyttä vaaliasetelmaa nujertaa, kun aika lyhyellä aikavälillä lähdimme haastamaan muita ehdokkaita.

“On turha jossitella sellaista, mihin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa.”

Lisää aiheesta

Urpilaisen kampanja alkoi EU-komission sääntöjen takia muita ehdokkaita myöhemmin. Isbomin mukaan tiimi puristi joulukuussa kolmeen viikkoon sen, mitä muut ehdokkaat tekivät muutaman kuukauden tai jopa puolen vuoden aikana.

– Tiesimme, ettei lopputuloksessa kyse ollut ehdokkaan kyvyistä tai siitä, kampanjoimmeko tarpeeksi.

Isbom myöntää, että jos kampanja-aikaa olisi ollut enemmän, mahdollisuudet pärjätä olisivat voineet olla paremmat.

– Mutta on turha jossitella sellaista, mihin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa.

KAMPANJATIIMIN johtoon Isbom päätyi, kun puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi kyseli häneltä syksyllä kiinnostusta hommaan. Valintaan vaikuttivat aiemmat näytöt vaalien vetäjänä eduskunta- ja eurovaaleissa sekä kuntavaaleissa Helsingin piirin toiminnanjohtajana. Lisäksi hän oli tiiviisti mukana Urpilaisen puheenjohtajakampanjassa vuonna 2008.

Kampanjapäällikön päärooli on organisoida ja koordinoida kokonaisuutta. Isbom sanoo oppineensa paljon tästä viimeisimmästä projektista.

– Sen huomasin, että presidentinvaalikampanja eroaa huomattavasti kaikista muista vaalikampanjoista, kun fokus on vain yhdessä ihmisessä. Median valtava kiinnostus yllätti – kuinka paljon työtä teettää pelkästään haastattelujen ja erilaisiin tapahtumiin kyselyjen koordinointi.

Kampanjan ydinajatus ”Jotta ketään ei jätetä” lähti vahvasti ehdokkaalta itseltään. Ennen Urpilaisen kehään astumista keskustelua oli käyty pitkälti kovimman ulko- ja turvallisuuspolitiikan kysymyksistä.

– Hän halusi tuoda keskusteluun omista arvoista lähtevän kulman. Jutalla oli tietysti myös omat ulko- ja turvallisuuspoliittiset teemansa, mutta vahva arvojohtajuus kulki rinnalla.

KAMPANJAKIERTUE ulottui yli 60 paikkakunnalle ja tilaisuuksia kertyi satakunta. Isbom ei kokonaisuuden pyörittäjänä kaikissa ehtinyt käydä, mutta joissakin kyllä, että sai hyvää tuntumaa kentän tuntoihin. Moni tulikin sanomaan hänelle, ettei tunnelma ole ollenkaan sellainen kuin voisi olettaa noin viiden prosentin gallupkannatuksella.

Sen Isbom huomasi, että ihmisillä on hyvin korkea kunnioitus presidentti-instituutiota kohtaan.

“Keskustelu dinosauruksista oli yksi liikuttavimmista hetkistä.”

– Todella monet tulivat toivottamaan onnea ja jaksamista, sanomaan jotain positiivista. Muissa vaaleissa ihmiset lähestyvät ehdokasta ehkä enemmän arjen asioista, joihin haluavat ehdokkaan vaikuttavan – vaikka totta kai niitäkin tuli runsaasti.

Kampanjapäällikkö oli vaikuttunut, kuinka hienosti Urpilainen osaa kohdata erityisesti nuoret ja lapset. Viimeisenä kampanjapäivänä hän jututti 2-vuotiaita ”vaalityöntekijöitä”.

– Keskustelu dinosauruksista oli yksi liikuttavimmista hetkistä kampanjan aikana.

PORUKKAA riitti Isbomin mukaan joka paikassa ja jopa tungokseksi saakka. Isbom ottaa esimerkiksi viimeisen kampanjaviikon käynnin Heinolassa, jossa jaettiin yli 200 annosta keittoa ja tori oli tupaten täynnä. Keskusteluissa ympäri Suomen kävi ilmi, että äänestäjät olivat alttiita taktikoimaan.

– Useampi tuli sanomaan, että Jutta oli ykkösehdokas, mutta nyt ei uskaltanut häntä äänestää. Kun loppusuoralla gallupin kolmen kärjen ero alkoi tasoittua, ihmiset pohtivat äänestämistä sen mukaan, kenet haluaisi haluaisi nähdä finaalissa, Isbom pohtii.

“On ihan kiva olla ”liikkuva äänestäjä” ja seurata keskusteluja.”

Kansa valitsee presidentiksi joko vihreiden ja kansanliikkeen Pekka Haaviston tai kokoomuksen Alexander Stubbin. Isbom ei ole täydellä varmuudella vielä päättänyt kummalle äänensä antaa.

– On ihan kiva olla ”liikkuva äänestäjä” ja seurata keskusteluja.

Paluu arkeen on Hanna Isbomilla pian edessä. Hän kertoo ensin hoitavansa loput kampanjan asiat ja jäävänsä pienelle lomalle. Sen jälkeen odottavat jälleen yhteiskuntasuhdepäällikön työt Suomen Vuokranantajissa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE