Politiikka
26.9.2017 13:14 ・ Päivitetty: 26.9.2017 13:14
“Ei tämä voi onnistua, kun ensin viedään rahat ja sitten sanotaan: Kehittäkää!” – opettajilta tullut karuja viestejä kansanedustajalle
Ammatillisen koulutuksen uudistus on yksi hallituksen kärkihankkeista. Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) näkee siinä paljon hyvää, mutta epäilee tavoitteiden toteutumista valtavien säästöjen takia.
Mäkisalo-Ropponen on saanut terveisiä ammatillisten oppilaitosten opettajilta, joiden kaikkien viesti on samansuuntainen:
– Ei tämä voi onnistu, kun ensi viedään rahat ja sitten sanotaan: Kehittäkää!
Hän on koonnut yhteen opettajien kuvauksia ammatillisen koulutuksen nykytilasta. Mäkisalo-Ropponen kuvaa niitä karuksi luettavaksi:
Henkilöstöä on vähennetty erityisesti tukipalveluista ja opetushenkilöstöstä. Johtajien suhteellinen määrä ei ole vähentynyt – pikemminkin päinvastoin. Ryhmäkoot ovat niin suuria, ettei laadukkaasta opetuksesta voi puhua. Opetuksen määrä on vähentynyt entisestään.
Lisäksi itsenäistä opiskelua on lisätty jopa kahteen päivään viikossa, mutta sitä ei valvo kukaan. Uudistuksen lähtökohtana on ajatus itseohjautuvasta opiskelijasta, mutta 16-vuotias ei useinkaan sitä ole.
– Suurin osa 16-vuotiaista tarvitsee vielä paljon ohjausta ja tukea opinnoissaan. Yhä useammalla opiskelijalla on oppimisvaikeuksia ja maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osuus on koulutuksissa kasvanut. Monet oppilaat tarvitsevat ammattitaitoista tukea ja ohjausta myös elämänhallintaan ja työssä oppimiseen, Mäkisalo-Ropponen kertoo saamastaan palautteesta.
Lisää aiheesta
Opettajat ovat ihan mahdottoman edessä.
Opiskelijat jakavat opettajien huolen. He pelkäävät, että taidot eivät riitä ammatissa toimimiseen, jos opetuksen laatu huononee entisestään. Opiskelijat ovat huolissaan myös opettajien jaksamisesta.
Mäkisalo-Ropponen kehuu opettajien osaamista.
– Siksi onkin käsittämätöntä, että monessa ammatillisessa oppilaitoksessa päteviä opettajia on irtisanottu ja tilalle on palkattu pienempipalkkaisia työntekijöitä, joilla ei ole minkäänlaista opettajankoulutusta, hän hämmästelee.
Uudistuksella pyritään siihen, että puolet tutkinnosta suoritetaan työpaikoilla. Mäkisalo-Ropponen pitää sitä hyvänä tavoitteena. Edellytyksenä on kuitenkin, että opettajilla on mahdollisuus olla työpaikoilla ohjaamassa ja tukemassa opiskelijaa.
– Valitettavasti heillä ei ole aikaa siihen. Yhteydenpito ja ohjaus hoituvat yleensä pikaisilla puhelinsoitoilla.
Hänen mielestään opettajat ovat ihan mahdottoman edessä, kun he yrittävät sinnitellä opiskelijoiden vuoksi oman jaksamisensa äärirajoilla. Sairauslomat ovat jo lisääntyneet.
– Meniköhän tämä nyt oikein, ministeri Sanni Grahn-Laasonen, Merja Mäkisalo-Ropponen kysyy.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.