Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Elokuva

Elokuva-arvio: Sydänpeto raottaa teinirakkauden pimeää puolta

KERTTU HAKKARAINEN
Rakkaus raatelee. Sisarpuolet Elina (Elsi Sloan, vasemmalla) ja Sofia (Carmen Kassovitz) kiintyvät epäsopivasti elokuvassa Sydänpeto.

Suomalais-ranskalaisessa esikoiselokuvassa balettinäytös saa räppäritytön ihastumaan pakkomielteisesti sisarpuoleensa.

Jukka Sammalisto

Englannissa elokuvien käsikirjoittamista opiskellut Aino Suni tuo mannermaisia tuulia suomalaiseen elokuvailmastoon. Hänen esikoispitkänsä Sydänpeto näyttää ja tuntuu energisessä soljuvuudessaan ja neonvärisessä yleisilmeessään perin viimeistellyltä. Gaspar Noén visuaalinen maailma tulee hiukan mieleen. Yltäkylläisesti käytetty musiikki virtaa tämän päivän soundeissa.

Sisuksiltaan kyseessä on varsin perinteinen nuorisofilmi, ainakin puoleenväliin. Pimeässä Helsingissä asuva lyhyt-ja viherhiuksinen Elina (Elsi Sloan) muuttaa äitinsä kanssa aurinkoiselle Rivieralle varakkaan isäpuolensa hoteisiin. Siellä hän tutustuu siskopuoleensa Sofiaan (Carmen Kassovitz), tumma- ja pitkähiuksiseen kaunottareen, joka on kasvamassa ballerinaksi. Balettiesityksen aikana Elina ihastuu Sofiaan.

ELOKUVA:
Sydänpeto
Ohjaus: Aino Suni
Pääosissa: Elsi Sloan, Carmen Kassovitz, Camille, Adel Bencherif
2022, 102 minuuttia. Ensi-ilta 4.11.
★★☆☆☆

Yllättävä tunne ei estä ystävystymistä, ja ylellisen illanvieton aikana he kiintyvät toisiinsa myös fyysisesti. Sofia elää hetkessä ja antautuukin, kun hänen poikaystävänsä ottaakin tilanteen haltuunsa. Romantiikan ohikiitävyys ottaa Elinassa niin lujille, että hän päätyy harkitsemattomaan tekoon. He ovat toki jo nappailleet aineita. Kohtauksessa tulee hyvin ymmärrettäväksi nuorison keskuudessa ilmeisen tyypillinen tapahtumasarja, jossa vahvat tunteet kuten ulkopuolisuus, mustasukkaisuus, himo ja epätoivo saavat vauhtia huumeista, elävästä kuvasta ja sosiaalisesta mediasta.

Tämän jälkeen Sydänpeto ei menekään aivan odotetusti. Se ei tarjoa moraalista käännettä vaan kutsuu katsojan jakamaan Elinan salaisuuden. Varsinaisen trillerin sijaan syntyy hiukan liioiteltu tarina pakkomielteestä.

EHKÄPÄ RANSKALAISEN yläluokkaisen miljöön takia Sydänpedosta juolahtavat mieleen monet Claude Chabrolin elokuvat, joiden porvarillisissa piireissä ihmissuhteiden valta-asetelmat ja luonteiden pimeät puolet paljastuivat hyvin arkisesti, niistä dramaattista numeroa tekemättä. Erityisesti tuli mieleen Naarashirvet (1968).

Suni ei ole tehoissaan aivan yhtä hienovarainen – osoittelevuutta on jäänyt aika lailla matkaan. Sydänpeto pyörii vahvasti Elinan sisäisissä tuntemuksissa, jotka nousevat hänen pettymyksistään, mutta ei tarjoa hänen kyseenalaiselle toiminnalleen juuri minkäänlaista vastavoimaa edes ulkoisista motiiveista tai epäilystä.

Siitä huolimatta vastakohtaisuuksia Sydänpedossa riittää. Valtavirran ja korkeakulttuurin, kolkon pohjoisen ja vauraan etelän, lähiöbileiden ja linnakemujen vastakkaisuuksia ei onneksi alleviivata, mutta ei myöskään tutkita. Sydänpedossa on kiehtovia aineksia, jotka kelluvat korealla pinnalla. Näissä puitteissa on lopulta vaikeaa uskoa sitä, kuinka kieroksi Elinan ja Sofian suhde kehittyy.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE