Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Eloranta: Lukion erityisopetus kaipaa parantamista – lukion erityisopettajille tarvitaan oma kohdennettu koulutus

iStock

Opetushallituksen johtokunnan kansanedustajajäsenet Pia Lohikoski (vas.) ja Inka Hopsu (vihr.) ovat yhdessä puheenjohtaja Eeva-Johanna Elorannan (sd.) kanssa jättäneet kirjallisen kysymyksen koskien lukion erityisopetuksen parantamista sekä oppimisvaikeuksien tasavertaisen huomioinnin lisäämistä ylioppilaskirjoituksissa muun muassa valtakunnallisten ohjeistojen ja testipatteristojen avulla.

Demokraatti

Demokraatti

– Erityisopettajia varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen tarpeisiin koulutetaan yliopistoissa ja ammatillisia erityisopettajia ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. Lukion erityisopetukseen suuntaavaa koulutusta ei järjestetä. Teknisesti kelpoisia erityisopettajia siirtyy siten yläkoulusta lukioon, joskus kokoaikaisesti, mutta usein osa-aikaisesti hoitamaan lukion erityisopetuksen tarpeita. Tämä vaarantaa kriittisen yläkouluvaiheen erityisopetuksen toteutumisen, Eloranta taustoittaa tiedotteessa.

– Lukion erityisopettajatarpeen kattamiseksi onkin käynnistettävä tätä varten kohdennettu oma erityisopettajakoulutus, hän sanoo.

Lukiouudistuksen myötä, vuodesta 2019 alkaen, opiskelijoiden hyvinvointiin ja oppimisen tukeen on tullut kiinnittää entistä paremmin huomiota. Uudistuksen lähtökohta on, että jokainen lukiolainen saa opinnoissaan tarvittavan tuen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että heillä on oikeus erityisopetukseen.

Lukion erityisopetukseen liittyy käytäntö, että opiskelijan mahdollinen oppimisvaikeus todennetaan lukiossa tehtävällä lukilausunnolla, jonka perusteella oppimisvaikeus huomioidaan ylioppilaskokeissa. Opiskelija voi saada kompensaatiopisteitä rajatapauksissa tai koejärjestelyjä voidaan mukauttaa yksilöllisesti esimerkiksi mahdollistamalla lisää aikaa kokeen suorittamiseen.

Kansanedustajat viittaavat kirjallisessa kysymyksessään Liisa Vesterisen tuoreessa väitöskirjassa esiin tulleisiin tietoihin:

– Lukilausunnot ovat hyvin kirjavia ja niiden pohjana on käytetty hyvin monenlaisia testejä, jotka eivät välttämättä mittaa parhaalla mahdollisella tavalla oppilaan oppimisvaikeuden luonnetta tai anna osviittaa parhaasta mahdollisesta tukimenetelmästä, kansanedustajat kiteyttävät.

– Jotta oppimisvaikeuksien havaitsemisesta olisi paras mahdollinen hyöty, testaukset tulee toteuttaa jo lukion aloitusvaiheessa, jolloin lukio-opinnoissa voidaan hyödyntää ja kokeilla erilaisia tukimenetelmiä. Lisäksi tarvitaan oppimisvaikeuksien testaamiseen tarkoitettu valtakunnallinen velvoittava ohjeisto ja testipatteristo, jotta oppilaiden yhdenvertaisuus toteutuu, kirjallisen kysymyksen allekirjoittaneet kansanedustajat linjaavat.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE