x

Etla varoittaa: Yhteiskuntasopimus ei paranna työllisyyttä hetkessä

Kuva: Kari Hulkko
Työttömyysaste on tänä vuonna Etlan arvioiden mukaan 9,4 prosenttia, josta se laskee joka vuosi, mutta hyvin hitaasti.

Yhteiskuntasopimus parantaisi työllisyyttä vasta muutaman vuoden päästä, vaalikauden lopulla, arvioi Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla. Tänään julkistetussa suhdanne-ennusteessaan Etla arvioi työttömyyden vähenevän lähivuosina varsin hitaasti.

Työttömyysasteen odotetaan olevan tänä vuonna 9,4 prosenttia, ensi vuonna 9,3 prosenttia ja sitä seuraavana vuonna 9,2 prosenttia. Vuoden 2020 työttömyysasteeksi Etla arvioi 8,9 prosenttia.

Kansantuotteen roima heikentyminen olisi normaalisti antanut aihetta isompaankin työttömyyteen. Vaikutusta on kuitenkin loiventanut väestön eläköityminen sekä se, että tuotanto on supistunut korkean tuottavuuden vientitoimialoilta, jotka työllistävät suhteellisesti vähemmän.

Etla odottaa muiden talousennustajien tapaan Suomelle hyvin vaisua kasvua lähivuosiksi. Kansantuotteen odotetaan kasvavan tänä vuonna 0,9 prosenttia. Arviota on heikennetty syksystä hitusen verran, koska vienti on sakannut odotettua enemmän.

Yksityinen kulutus ei kasva lainkaan.

Suomen kasvu olisi tänä vuonna Etlan mukaan toiseksi hitainta euroalueella. Hitainta kasvun odotetaan olevan Kreikassa, jossa kokonaistuotanto ei kasvaisi tänä vuonna lainkaan. Vanhoista kriisimaista Irlannin odotetaan pääsevän 4 prosentin ja Espanjan 3 prosentin kasvuvauhtiin. Saksassa ja Ranskassa kasvu olisi 1,5 prosentin tuntumassa.

Ensi vuonna Suomen kansantuote kasvaisi 1,2 prosenttia viennin tukemana. Etla odottaa, että vienti vauhdittuu, kun EU-maiden investoinnit lisääntyvät ja yhteiskuntasopimus alkaa hiljalleen parantaa kilpailukykyä. Sen sijaan yksityinen kulutus ei kasvaisi lainkaan.

– Reaaliansiot alenevat hieman, työllisyyskehitys on heikko ja yhteiskuntasopimus kasvattaa palkansaajien työvoiman sivukuluja, Etlan talousennusteessa luetellaan.

Vuonna 2018 talouden odotetaan kasvavan 1,4 prosenttia. Kasvu nojaa Etlan mukaan vientiin ja investointeihin. Edellytyksenä kuitenkin on, että maltilliset palkkasopimukset jatkuvat, kilpailukyky kohenee ja vientimarkkinat elpyvät.

Työmarkkinajärjestöt: Suomen paikka ei ole EU:n kakkoskehällä

Suomalaiset työmarkkinajärjestöt kehottavat yhteisessä kannanotossaan hallitusta pyrkimään Euroopan unionin ytimiin. Julkilausuman ovat tehneet EK, SAK, Akava, STTK, Kuntatyönantajat sekä valtion ja kirkon työmarkkinalaitokset.

– Kansalaisille, yrityksille ja koko Suomelle on välttämätöntä, että Suomi toimii siellä, missä päätöksiä valmistellaan ja tehdään. Muuttuvassa EU:ssa Suomi ei saa ajautua tilanteeseen, jossa vaikutusmahdollisuutemme vähenevät, järjestöt toteavat.

Järjestöt muistuttavat, että Eurooppa tarvitsee uutta talouskasvua ja työpaikkoja, mutta myös vakaata toimintaympäristöä.

Suomen EU-politiikasta syntyi keskustelua pääministeri Juha Sipilän (kesk.) julkaistua kirjoituksen Helsingin Sanomissa, jossa hän kannatti maltillista keskitien politiikkaa. Entinen pääministeri Paavo Lipponen (sd.) vastasi peräten suurempaa aktiivisuutta ja pyrkyä pysyä ytimissä mukana.

Sonera on nyt Telia – puhelut kotimaan hinnalla koko EU:ssa

Kuva: Lehtikuva/Vesa Moilanen
Teleoperaattori Telian eli vanhan Soneran uusi logo työntekijän selässä tiedotustilaisuudessa yhtiön Kampin myymälässä Helsingissä 23. maaliskuuta 2017. Sonera muuttui tänään Teliaksi.

Sonera ja Tele Finland ovat tänään yhdistyneet Teliaksi.

Telia on yksi Pohjois-Euroopan suurimmista teleoperaattoreista. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 8,8 miljardia euroa. Telia toimii Suomen lisäksi mm. Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Liettuassa ja Latviassa.

Yhtiön mukaan sen kuluttaja-asiakkaat saavat tästä päivästä lähtien käyttää kännykkäänsä ja tablettiansa kaikissa EU-maissa kotimaan kuukausimaksulla.

AVAINSANAT

Antti Herlin rikastuu hisseillä – ja sai maataloustukea 400 000 euroa

Kuva: Lehtikuva
Koneen Antti Herlin sai maataloustukea 400 000 euroa.

Maaseutuvirasto maksoi viime vuonna tukia yhteensä noin kaksi miljardia euroa. Noin puolet tuesta on kansallista ja puolet EU-tukea. Tukisumma on suurin piirtein aiemmalla tasolla.

Tuen saajia oli viime vuonna noin 60 000, joista 55 000 oli maatiloja.
20 suurimman viljelijätuen saajan joukossa oli vain yksi viljatilallinen. Muut suurimmat tuensaajat olivat lihan- ja maidontuottajia.

Hissi- ja liukuporrasyhtiö Koneen pääomistaja Antti Herlin sai viime vuonna yli 400 000 euroa maataloustukea, ilmenee Maaseutuviraston tiedoista. Talousjulkaisu Forbesin listauksen mukaan Herlin on Suomen rikkain ihminen.

Maataloustuottajien etujärjestön MTK:n puheenjohtaja Juha Marttilan maatalousyhtymälle maksettiin tukea noin 134 000 euroa.

Aiemmin tukia saaneet Sammon Björn Wahlroos, Nokian entinen pääjohtaja Jorma Ollila ja maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) eivät saaneet maataloustukia viime vuonna.

Yrityksistä suurin tuensaaja oli 2,1 miljoonan euron summalla Valio. Summasta 1,9 miljoonaa euroa oli koulumaitotukea. Loput Valion saamasta tuesta oli marjoille ja juustoille maksettua varastointitukea.
(STT)

https://www.forbes.com/profile/antti-herlin/

Keskustelua aiheesta

Tätä se tiesi – Uudenkaupungin autotehdas alkaa valmistaa Mercedes-Benzin uutta mallia 

Kuva: valmet automotive
Mitä mallia uusi tilaus koskee, ei ole vielä selvillä. Kuva Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalta.

Valmet Automotive ja Mercedes–Benz tiedottavat, että Automotive ryhtyy valmistamaan Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiautomallia Uudenkaupungin autotehtaalla. Automotive käynnistää uuden kompaktiautomallin valmistukseen tähtäävään projektin välittömästi.

Lisäksi Valmet Automotive kertoi, että se aloittaa tänään rekrytointikampanjan, jolla haetaan tuhatta uutta autonrakentajaa.

Tiedotustilaisuus asiasta järjestettiin tänään Veho Mercedes-Benz Airportin tiloissa.
Yhtiö on kertonut jo aiemmin palkkaavansa Uuteenkaupunkiin tänä vuonna yli tuhat uutta autonrakentajaa ja toimihenkilöä. Valmistussopimuksen kestoa ja laajuutta ei kerrota, mutta ne ovat vastaavat kuin Valmet Automotiven aiemmissa Mercedes-Benz -malleista tekemissä sopimuksissa.

Kaupunginjohtaja Atso Vainio kertoi aiemmin STT:lle, että Valmet Automotiven menestys on alkanut näkyä monin tavoin Uudessakaupungissa. Hänen mukaansa autotehtaan rekrytoinnit ovat saaneet rakennusalan yritykset kiinnostumaan kaupungista. Vireillä on toistakymmentä markkinaehtoista kerrostalohanketta, ja taloista lähes puolet aiotaan tehdä vuokra-asunnoiksi.

Lisäksi juhannukseen mennessä on valmistumassa satoja moduuleja eli väliaikaisasuntoja, joissa uudet työntekijät voivat asua. Uuteenkaupunkiin myös rakennetaan uusi päiväkoti.

– Meidän väestöpohjaan nähden, kun meitä on täällä 15 ja puoli tuhatta, tämä rakennuspuolen aktiivisuus on aikamoista, Vainio sanoo.

Vainion mukaan autotehdas on ollut aina Uudellekaupungille tärkeä, mutta menestyksen myötä sen merkitys korostuu selvästi. Uusikaupunki on ollut pääosin muuttotappiokunta 1990-luvun alkupuolelta lähtien, mutta kaupunginjohtaja uskoo suunnan kääntyvän tänä vuonna.

– On suuri pettymys, jos näin ei tapahdu.

Hän kuitenkin lisää, että osa uusista työntekijöistä luultavasti pendelöi kaupunkiin muualta.
Vainion mukaan palvelutuotantoa tulee kasvattaa, jos ja kun kaupunkiin virtaa uusia asukkaita. Valtuustossa päätetään pian esimerkiksi keskeisten koulukiinteistöjen uudisrakentamisesta.

– Tähän voidaan jättää liikkumatilaa, millaiset rakennuksista tulee ja mihin aikaan rakennetaan.

Juttu päivitetty lopulliseen versioonsa.

Finnairilla outo ongelma – loppuivat sekä miehistö, että koneet

Kuva: Lehtikuva/ Heikki Saukkomaa

Finnairin Miamin reitti tauolle kesäksi 2017, lennot jatkuvat lokakuussa.

Finnair tekee muutoksia kesän 2017 liikenneohjelmaansa tilapäisen miehistö- ja lentokonevajeen vuoksi. Finnairin Miamin reitti on tauolla 4.5.-29.9. ja Finnair peruu myös kaksi Chicagon viikkovuoroistaan toukokuussa.

– Olemme pahoillamme asiakkaillemme näistä muutoksista aiheutuvasta vaivasta, ja teemme parhaamme tarjotaksemme sopivat vaihtoehtoiset lennot heille, sanoo Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

– Otamme yhteyttä kaikkiin asiakkaisiin, joilla on varaus peruttaville lennoille. Jos sopivaa uutta reititystä ei löydy, asiakkaat voivat hakea lipun hinnan takaisinmaksua.

Finnair tarjoaa yhteydet Miamiin kesällä 2017 oneworld-kumppaniensa American Airlines, Iberia ja British Airwaysin lennoilla. Lokakuun 1. päivästä lähtien Finnair lentää jälleen suoria lentoja Miamiin kolme kertaa viikossa.