Ulkomaat
4.4.2019 17:50 ・ Päivitetty: 4.4.2019 17:50
EU-parlamentti: Rekkakuskien pitää päästä kotiin joka neljäs viikko
Lainsäädäntö rekkakuskien työehdoista pääsee vihdoin etenemään EU:ssa. Euroopan parlamentti onnistui torstaina, kolmannella yrittämällä, saamaan aikaan kantansa paketista, joka sanelee uudet pelisäännöt kuljettajien työlle ja lepoajoille.
Pakettia neuvotellut europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) kuvaa etenemistä työvoitoksi. Kiistanalaisin osuus toiseen maahan lähetettyjen kuljettajien oikeuksista hyväksyttiin äänin 317–302.
– Yhteisen ratkaisun löytäminen oli vaikeaa, sillä liikennepaketista muodostui periaatteellinen kamppailu, jossa punnittiin jäsenmaiden sitoutumista EU:n perusarvoihin kuten vapaaseen liikkuvuuteen, Kyllönen totesi tiedotteessaan.
Paketin tavoitteena on hänen mukaansa estää työehtojen polkeminen ja tasata pelikenttää länsi- ja itäeurooppalaisten yritysten välillä.
Toiseen maahan lähetetylle kuljettajalle pyritään varmistamaan reilu korvaus työstään. Mepit ehdottavat myös parannuksia kuljettajien lepoehtoihin.
Kuljettajilla pitäisi parlamentin mukaan olla mahdollisuus palata kotiin vähintään joka neljäs viikko. Työviikon päättävää lepoaikaa ei pitäisi joutua viettämään rekan hytissä.
Keikkapäiviä lasketaan tarkasti.
Isoimpia kysymyksiä paketissa on ollut, kuinka monta päivää toisesta maasta tullut kuljettaja voi tehdä keikkaa ennen kuin hänen täytyy lähteä kotimatkalle.
Parlamentti rajoittaisi ”kabotaasin” enintään kolmeen päivään. Komission alkuperäinen ehdotus oli, että lastin purkamisen jälkeen EU- tai ETA-maasta tullut rekka voisi tehdä niin monta kuljetusta kuin haluaa viiden päivän ajan.
Tällä hetkellä rajana on kolme kuljetusta seitsemän päivän aikana. Päivärajojen kanssa tasapainotellaan sen takia, että säännösten valvominen on vaikeaa.
Parlamentin kanta tarkoittaa sitä, että seuraavaksi alkavat neuvottelut parlamentin ja jäsenmaita edustavan neuvoston välillä.
Liikennekomissaari Violeta Bulc kertoi olevansa tyytyväinen edistyksestä.
– Nämä uudistukset ovat olennaisia työolojen parantamiseksi, hallinnollisen taakan vähentämiseksi ja jotta kuljetusyhtiöt saadaan samalle viivalle.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.