Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Teatteri ja Tanssi

9.8.2023 07:25 ・ Päivitetty: 9.8.2023 08:00

Festivaaliarvio: Tampereen Teatterikesän musiikkiohjelmisto käynnistyi hienolla Gösta-konsertilla

Tommi Mattila
Gösta Sundqvistin musiikillista aarrearkkua penkoivat( vasemmalta oikealle) Niklas Hagmark, Minja Koski, Anette Grevberg, Annukka Nevalainen-Lius, Sirkku Hilanko ja Mikael Saari.

Leevi and The Leavings -musiikki on kuin luotu jousille sovitettavaksi.

Gösta Sundqvistia (1957-2003) ei oman musiikkinsa esittäjänä päässyt kukaan päässyt kokemaan livenä. ”Göde” pystyi erittäin houkuttelevista tarjouksista (huhuttiin jopa kuusinumeroisista keikkapalkkiotyrkytyksistä, ainakin markka-aikaan) huolimatta pitämään päänsä, joten ahkerasti albumeja suoltanut Leevi and The Leavings ei tehnyt maestronsa eläessä ensimmäistäkään livekeikkaa.

Leavings-musiikin fanit ovat siis joutuneet turvautumaan live-elämyksiä etsiessään korvikkeisiin. Itse olen kuullut useampien solistien varaan rakennettuja muistelokonsertteja Huvilateltassa ja Työväen Musiikkitapahtumassa, olen nähnyt tribuuttibändi Leewingsiä keikalla, olen nähnyt pari Sundqvistin biisien varaan tehtyä musiikkitetteriesitystä.

Tämän vuoden Tampereen Teatterikesän avaukseksi koin Minja Kosken, Mikael Saaren ja Lumos-jousikvartetin tarjoaman konsertin Gösta Sundqvistin parhaat, joka antoi mitä nimellään lupasi. Ja vähän enemmän: Tampereen G-Livelabissa kuultu 18 biisin setti oli puhtaasti soitannolllisessa mielessä paras kuulemani Gösta-tribuutti ikinä.

”PARHAAT”-EPITEETTI oli kohdallaan varsinkin puolitoistatuntisen konsertin ensimmäisellä puoliskolla. Siinä kuultiin heti kärkeen Leavingsien ensisingle Mitä kuuluu Marja-Leena ja perään tanakka putki koko kansan tuntemia ikivihreitä: Rin Tin Tin, Teuvo – maanteiden kuningas, Pohjois-Karjala, Elämä ikkunan takana, Jos Helsinki on hetkisen kaunis sekä yksi tämän murheellisten laulujen maan musertavimmista biiseistä: Elina, mitä mä teen.

Biisilista olisi saattanut hittihakuisuudessaan kuulostaa turhankin standardisoidulta, jollei solistipari olisi tuonut tulkinnoillaa sopivaa kontrastia originaalikappaleisiin. Koska niin Minja Koski kuin Mikael Saarikin ovat laulavia näyttelijöitä – tai näytteleviä laulajia, miten haluatte – heillä on kyky uppoutua Sundqvistin laulujen rikkaseen hahmogalleriaan ja tarnoiden maailmoihin luontevasti, vailla ylenpalttisia alleviivauksia.

Sekin on sanottava, että solistit eivät ehkä olisi kuulostaneet niin täyteläisiltä, jos lavalla ei olisi ollut juuri Lumos-kvartettia. Viime vuosina paljonkin kevyen musiikin jutuissa mukana ollut (mm. Pepe & Saimaa -menestysprojektissa sekä Pyhimyksen, Laura Närhen ja Marko Haaviston levytyksissä) lahtelaiskvartetti (Annukka Nevalainen-Lius, viulu, Sirkku Hilanko, viulu, Anette Grevberg, alttoviulu ja Niklas Hagmark, sello) toi valtavasti lisäarvoa Göstä Sundqvistin rikkaaseen, mutta pohjimmiltaan varsin simppeliin melodiakieleen.

Sellisti Hagmarkin tekemissä sovituksissa oli sekä silmäniskua että hatunnostoa: esimerkiksi Teuvo-klassikon mandoliini-intron korvaaminen viulun pizzicatolla hurmasi G-Livelabin täyden salin oitis. Muutenkin Lumos-nelikon soitto sai miettimään, että Gösta Sundqvistin ei tarvitse pyöriä haudassaan, jos tätä kuulisi. Nämä tulkinnat kuulostivat siltä kuin Göde olisi ajatellutkin laulujaan jousille sovitettavaksi.

KONSERTIN JÄLKIPUOLISKON biisirepertuaaria olisi voinut vääntää vielä muutaman piirun verran yllättävämpään moodiin. Vaikka siinä kuultiinkin vähän vähemmän radiokanavilla puhkisoitettuja kappaleita kuten Koko talvi kesämökillä, Nainen toiselta planeetalta ja encoreosastolla Ihanasti sanottu illan kenties pisimmälle vietynä uustulkintana, jotain Göstan lauluntekijäpiirteitä jäin vielä kaipaamaan. Esimerkiksi sitä lempeän kaihoisaa nuoruusnostalgiaa, joka kaikuu vaikkapa sellaisissa biiseissä kuin Vanha koulukuva, Laineen Pia tai Vakosamettihousuinen mies.

Ehkä sitäkin sorttia saamme tältä combolta vielä joskus kuulla. Gösta Sundqvistin laulukirjassa riittää kyllä ammennettavaa, ehtihän Leevi and The Leavings 25 vuoden toiminta-aikanaan tehdä 16 studioalbumia. Ilmeisesti Koski-Saari-kaksikolta ja Lumos-kvartetilta on myös odotettavissa uusi Leavings-teemainen levy viime vuonna äänitetyn Göstan joululaulut-albumin jatkoksi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU