Opinion
20.8.2025 08:10 ・ Uppdaterad: 20.8.2025 08:25
Gruvstaden Kirunas hjärttransplantation nu utförd
Den stora kyrkflytten i gruvstaden Kiruna, live på Sveriges television i två dagar; 19-20 augusti 2025.
Detta sker som ett led i den stora stadsomvandlingen, en nödvändighet eftersom världens största underjordiska järnmalmsgruva fortsätter växa och äter sig in i Kirunas gamla stadscentrum. Och då måste gamla byggnader rivas, eller flyttas såsom fallet nu är med den 672 ton tunga Kiruna kyrka. Transporten sker helt sammanhållet med såväl Prins Eugens fantastiska altartavla och orgeln kvar på sin vanliga plats i kyrkan. Och sköts av en jättelik trailer med 224 hjul på 56 hjulaxlar i en hastighet av 0,5 km i timmen och sker under två dagar.
Bara flytten av den 40 meter breda och mycket speciella kyrkan kostar 500 miljoner kronor. Men det anser såväl gruvbolaget LKAB som kirunaborna vara både nödvändigt och värt kostnaden. Denna världsunika flytthändelse följs brett såväl nationellt som internationellt. Bara här ett smakprov på hur det beskrivs i utländsk media:
‒ What incredible scenes unfolding in Northern Sweden! The historic Kiruna Church is being relocated three miles in one piece, and it’s all being live streamed.
Den stora kyrkflytten är en unik händelse. Spektakulär och följs med intresse i Brasilien, Australien, USA och på många håll i hela Europa. En grandios upplevelse, säger en reporter längs flyttvägen. Ja, rena festivalstämningen i Kiruna bland folk på plats. När kyrkan är på sin nya plats i morgon bjuds det på världens största kyrkkaffe!
Hur som är den här stora kyrkflytten en nödvändighet, trots den höga kostnaden, eftersom den, som den folkbildande Kiruna- och Hjalmar Lundbohm-historikern Curt Persson säger:
‒ I grunden är kyrkan Kirunas hjärta och den måste med till gruvstadens nya centrum.
Och med kyrkflytten genomförd har nya Kiruna genomfört sin hjärttransplantation.
De 500 miljoner som kyrkflytten kostar kan jämföras med ett stopp på malmbanan, då kostar produktionsbortfallet 100 miljoner kronor per dygn för gruvbolaget LKAB. Trafikverket bedömare beräknar att det kostar 2,6 miljarder kronor att funktionssäkra(!) malmbanan. Kanske skulle LKAB kunna gå in och finansierar det? Det är inte känt om LKABs ledning kan tänka sig det. Men LKAB borde nog så kunna om LKAB får minska sin vinstutdelning till statskassan med motsvarande belopp?
En helt annan sak är sedan att framåt borde malmbanan få dubbelspår. Och det kostar mycket mer. Men till detta kan/borde staten kunna låna upp kapitalet, via Riksgälden, till mycket låg ränta! Det vore både bäst och mest kostnadseffektivt.
Robert Björkenwall, frilansjournalist, utredare
UPPDATERING 20.8 kl 11:25 Flyttens hastighet är 0,5 km i timmen, inte 5 km i timmen.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.