Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Häkämies haluaa Turun tunnin junan – Etla tyrmäsi

LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Elinkeinoelämän toimitusjohtaja Jyri Häkämies.

Suomen valtiolaiva on tilanteessa, jossa on väistämätöntä painaa jarrua, Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies kirjoittaa blogissaan.

Demokraatti

Demokraatti

Häkämiehen mukaan Suomea uhkaa EU:n tarkkailuluokalle jääminen alijäämämenettelyn kautta.

– Siksi EK tukee maan hallituksen tavoitetta katkaista velkaantuminen ja tämä edellyttää kovaa talouden sopeuttamista, hän kirjoittaa.

Aiemmin tänään EK:n tiedotteessa todettiin, että SAK ei ole kyennyt esittämään uskottavia vaihtoehtoja hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiselle.

Häkämiehen mukaan Suomi ei kuitenkaan selviä pelkillä leikkauksilla, vaan samaan aikaan tarvitaan myös kasvua tukevia päätöksiä.

– EK:lla on jo vuosia ollut talouspoliittinen ohjenuora ”kasvu maksaa velan”, joka kuvaa tilannetta.

Eilen Elinkeinoelämän tutkimuslaitos todettiin, ettei hallitus ole kirjannut neljän miljardin investointipaketista kehysmenoihin kuin pienen osan. Kun kerran investointiohjelmakin kasvattaa alijäämää, pitäisi sitä pienentää tai luopua koko paketista, Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju esitti. Etlan mukaan mitkään laskelmat eivät osoita järkeviä tuottoja esimerkiksi Turun tunnin junan rakentamiselle.

Orpon hallituksen investointiohjelmaan kuuluu muun muassa paljon puhetta herättänyt Turun tunnin juna -hanke.

Häkämiehellä näyttää olevan erilainen suhtautuminen investointeihin kuin Etlassa.

– Orpon hallituksen hallitusohjelmassa linjataan, että valtion omaisuutta myydään kaikkiaan neljällä miljardilla eurolla. Näin saaduilla varoilla käynnistetään merkittävä infraohjelma, jolla tuetaan kasvua ja yritysten toimintaedellytyksiä eri puolilla Suomea. Ohjelmassa on mm. investointeja pääradalle, Turun tunnin junalle, Savon ja Karjalan radoille ja Luumäki-Imatra kaksoisraiteelle. Infran korjausvelkaa ohjelmalla puretaan yli puolella miljardilla eurolla ja kehittämiseen suunnataan lähes 800 miljoonaa euroa. Listalla on myös Leppävirta-Kuopio tieyhteyden parantaminen ja panostukset länsirannikon infraan, Häkämies luettelee.

– Yrityksiä ja koko Suomea palveleva infrapaketti luo työpaikkoja rakentamisaikana ja vahvistaa yritysten kilpailukykyä ja työllisyyttä. Näin tulee ollakin, koska osinkotuloja tuottavan omaisuuden myynti tulee tehdä harkitusti ja uutta kasvua luoden, hän summaa.

Häkämiehen mukaan on myös perusteltua liudentaa hallitusti valtion roolia ja tehdä tilaa yksityissektorin kasvulle.

– On tärkeää, että hallitus etenee ohjelmansa viitoittamalla tavalla sekä omaisuuden myynneissä että infrapaketin käynnistämisessä. Sopeutuksen ohella kehysriiheltä odotetaan kasvupäätöksiä, Häkämies päättää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE