Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Hallitukselle vähän tukea polttoaineveron alentamiselle – VATT ehdottaa könttäsummapalautuksia suoraan kotitalouksille

LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Hallituksen kaavailema polttoaineveron alentaminen ei ole ilmastotoimien näkökulmasta hyvä keino kompensoida kohonneita polttoainehintoja, koska alhaisemmat verot kasvattaisivat liikenteen päästöjä.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Näin arvioi muun muassa Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa.

VATTin mukaan polttoainevero on yksi tehokkaimmista keinoista vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

VATT ehdottaakin, että vero voitaisiin säilyttää nykyisellä tasollaan ja jakaa sen sijaan menetettyä verotuloa vastaava summa palautuksina suoraan kotitalouksille. Könttäsummapalautus kohdistuisi sen mukaan myös enemmän matalatuloisemmille kotitalouksille kuin polttoaineveron alennus.

Hallitus on alentamassa polttoaineiden valmisteveroa noin 156 miljoonaa euroa vuoden 2024 alussa.

-  Kompensointi polttoaineveron alentamisen sijaan könttäsummapalautuksen avulla tarkoittaisi jokaiselle asuntokunnalle noin 56 euron kompensaatiota, mikäli summa jaettaisiin tasan kaikkien noin 2,8 miljoonan asuntokunnan kesken, VATTin lausunnossa todetaan.

Lausuntokierros hallituksen esityksestä päättyi eilen.

POLTTOAINEVERON alentamisella hallitus haluaa etupainotteisesti kompensoida uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostamisesta aiheutuvaa keskimääräistä pumppuhintojen nousua jo ensi vuonna. Jakeluvelvoitetta kiristetään hallitusohjelman mukaan vuosina 2025-2027.

Esityksessä valmisteveron alennuksen arvioidaan pudottavan bensiinin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,4 senttiä litralta ja dieselin arvonlisäverollista pumppuhintaa noin 4,9 senttiä litralta.

VATTin mukaan jakeluvelvoitteen kiristymisestä aiheutuvaa polttoaineiden hinnan nousua on vaikea ennustaa, koska hintavaikutuksista ei ole tutkimustietoa.

Liikenteen tutkimuskeskus Verne vaatii lausunnossaan, että hallituksen tulee luopua ehdotuksesta. Sen mukaan ehdotettu polttoaineveron alennus ei edistä kestävien liikennemuotojen käyttöä ja kasvattaa päästöjä.

Suomen Yrittäjät puolestaan ymmärtää hallituksen ratkaisua, mutta huomauttaa tavoitteenaan olevan verotuksen painopisteen siirtäminen työn ja yrittämisen verotuksesta kulutuksen ja haittojen verotukseen.

Jakeluvelvoitteen noston kompensoinnista kuluttajille väännettiin pitkään hallitusneuvotteluissa. Perussuomalaiset on vaatinut, että ilmastotoimet eivät saa nostaa kansalaisten arjen kustannuksia.

Ennen vaaleja perussuomalaiset lupailivat, että bensan hinta ei nouse.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE