Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

Huonon palvelun äärellä ajattelen, että kunpa olisin saanut istua koodaajan vieressä – otetaan kokemusasiantuntijat digipalvelujen kehittäjien avuksi

Hankin ensimmäisen tietokoneeni jo 30 vuotta sitten. Se oli nykymittapuun mukaan suhteellisen kallis ja tehoton kone. Tuolloin se oli kuitenkin melkein huippuvehje. Sillä pystyi erilaisten sovellusten avulla kirjoittamaan ja laskemaan sekä pelaamaan pasianssia.

Matti Mustajärvi

Yrittäjä, Kaustinen

Opettelinkin hartaasti sen aikaista koneenkäyttöä. Petteri Järvisen kirjat tulivat tutuiksi ja kaikki ne salaperäiset pikku koodit, joilla koneen sai toimimaan. Minulle tuli jopa tietokoneisiin erikoistunut lehti vuosien ajan. Viimein huomasin, että ei minun tarvitse tietää näistä näin paljon. Riittää minulle, että osaan käyttää konetta ja sovelluksia. Koneen ohjelmat kehittyivät vuosien aikana paremmiksi. Sitten tuli internet ja mullisti paljon. Nyt on tulossa tekoälyä ja kaikkea muuta.

Jostakin olen oppinut, että tekniikkaan kannattaa hypätä ajoissa mukaan. Asemalla ei kannata odotella liian kauan. Tekniikan kehityksellä ei näet ole koskaan päätepistettä. Tietoyhteiskunnan kehitys on ollut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana nopeaa ja ainakin vanhemman väen osaaminen on jäänyt muusta väestöstä jälkeen. Yhteiskunnaltakaan ei ole asiaan ratkaisua löytynyt. Harvoin näistä edes keskustellaan.

MUUTAMIA vuosia sitten tein erään pienehkön työsuoritteen vanhemmalle ihmiselle. Lähetin siitä tavanomaisen laskun ja hämmästyin, kun lasku oli maksettu kolmeen kertaan. Palautin ylimääräisesti maksetun takaisin. Ongelmana oli, että vanhus ei osannut käyttää nettipankkia. Näitä tapauksia on ollut varmaan paljon, eivätkä ne kaikki ole päättyneet onnellisesti.

Viranomaisten sivut ovat myös ongelmallisia tulkita. Niistä puuttuu käyttäjäystävällisyys ja termistöllä eksytetään käyttäjää. Usein palvelujen teksteissä käytetään saman termin synonyymiä. Esimerkiksi käyttöohjekirja ei saisi äkkiä muuttua manuaaliksi, mutta mikäli se on tarpeen muuttaa, se tulisi kertoa käyttäjälle. Kaikissa palveluissa ei ole myöskään jo täytetyn sivun tallennusmahdollisuutta. Kuluttaja joutuu monissa palveluissa aloittamaan sivujen täytön alusta.

Terveydenhoidon palveluita ohjataan myös digitaaliseen suuntaan. Tämän onnistuminen vaatii jo ihan potilasturvallisuuden kannalta tarkempaa huomiota. Digipalveluiden tulisi olla toimivia ja käyttäjäystävällisiä.

DIGIPALVELUIDEN luominen on Suomessa jätetty liikaa tekniikkaosaajien harteille. Kutsun heitä tässä nörteiksi, mutta kaikella kunnioituksella. Vanhemmissa palveluissa näkyvät nörttien jäljet. He eivät välttämättä ole tunteneet alaa, joihin ovat suunnitelleet palveluita. Asiakaskunta tulisi tuntea tarkkaan. Usein palveluiden tilaajat sitoutuvat hankkeisiin heikosti. Tarvittaisiin parempaa digipalveluiden tilaajamenettelyä ja sisällöntuotantoa.

Kannattaa muistaa, että tekniikka on vain väline, mutta sisältö aina ratkaisee. Digipalveluiden kehittämisessä tulisi käyttää apuna enemmän kokemusasiantuntijoita. Itse olen monesti ajatellut huonon palvelun äärellä, että kunpa olisin edes tunnin saanut istua koodaajan vieressä.

Lisäksi tarvittaisiin digipalvelusyrjäytyneille neuvontaa, eli koko maassa tulisi olla kattava digineuvontajärjestelmä.

 

Kirjoittaja on yrittäjä ja Pohjanmaan sos.dem. piirihallituksen jäsen Kaustiselta.

 

Korjattu klo 9.06 otsikosta ja tekstistä virhe: kumpa po. kunpa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE