Talous
27.9.2017 23:00 ・ Päivitetty: 27.9.2017 17:48
Hyvä- ja huonomaineiset yritykset on taas listattu – yksi mahtava maineloikka yllättää
Suomalaiset arvostavat teknologiayhtiöitään. Tämä käy ilmi T-Median vuosittaisesta Luottamus&Maine-tutkimuksesta. Kolmen maineikkaimman kärki on Kone, Supercell ja Ponsse.
Suurimman maineloikan tämän vuoden tutkimuksessa on kuitenkin tehnyt Nokia. Sen maineen nousu on korkeampi kuin yhdelläkään toisella yrityksellä koko tutkimuksen historiassa. Yhtiö on edelleen huonomaineisten listalla, mutta mainepistemäärä on kohonnut kohtalaiselle tasolle.
T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti huomauttaa, että kansa tunsi Nokian parhaiten sen matkapuhelinten takia.
– Ihmiset kokivat yhtiön epäonnistuneen, kun matkapuhelimista luovuttiin. Epäonnistuminen päätelaitteissa oli suomalaisille kova pala, mutta nyt vaikuttaa siltä, että suuri yleisö on antanut anteeksi ja alkanut kiinnittää huomiota yhtiön uusiin mielenkiintoisiin avauksiin.
1. Kone
2. Supercell
3. Ponsse (uusi)
4. Fazer
5. Google (uusi)
6. Finlayson (uusi)
7. Pekkaniska (uusi)
8. OP Ryhmä
9. S-ryhmä
10. Valio
Huonomaineiset
1. Terrafame (uusi)
2. Caruna
3. Posti
4. Tieto (uusi)
5. Nestle
6. Danske Bank (uusi)
7. VR
8. Telia (uusi)
9. Nordea
10. Nokia
Ruokolahden mukaan Nokian maineen nousussa kyse ei ole vain viimeaikaisista yritysostoista tai tuotekehityksestä. Tutkituista maineen kahdeksasta eri osa-alueesta eniten on kuitenkin noussut vastuullisuus, josta on tullut Nokia maineen kolmas tukijalka.
Tekstiilivalmistaja Finlayson on noussut verrattain pienenä yhtiönä Suomen maineikkaimpien yritysten kärkikaartiin. Se on noussut tapetille rohkealla kampanjoinnillaan ja yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä.
Lisää aiheesta
– Meille maine ei ole itsetarkoitus vaan ilahduttava ja ehkä jopa yllättävä seuraus juurien kunnioittamisesta, vahvoista arvoista sekä niiden mukaan elämisestä, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila toteaa.
Suomen maineikkaimpien yritysten kärkipaikkaa pitää hissivalmistaja Kone jo kolmatta vuotta peräkkäin. Mobiilipeliyritys Supercell pitää kakkospaikkaa, ja kolmanneksi maineikkaimmaksi on noussut metsäkoneyritys Ponsse.
– Suomalaisten kova arvostus teknologiayhtiöitä kohtaan selittynee yritysten yhteiskunnallisen merkityksen kautta. Teknologiayritykset luovat Suomeen työpaikkoja ja näkyvät kauppataseessa, Ruokolahti arvioi.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 6 018 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 15 955 yritysarviota.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.