Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Uutiset

Itsenäisyydenkadun alikulkusillan tekeminen käynnistää matkaterminaalin, henkilöratapihan ja rautatieasemanseudun muutoksen

Jyrki Liikka
"Tämä on kokonaisuudessaan hieno hanke ja se vauhdittaa koko alueen kehittämistä ja luo työpaikkoja", pormestari Lauri Lyly sanoo.

Tänään Tampereen valtuustossa käsitellään matkaterminaalin kehittämistä ja Itsenäisyydenkadun alikulkusiltaa. Alikulkusillan tekeminen käynnistää matkaterminaalin ja henkilöratapihan muutoksen ja on suoraa jatkoa nyt rakenteilla olevalle Kansi ja Areena -hankkeelle.

Jyrki Liikka

Demokraatti / Pirkanmaa

Pormestari Lauri Lyly, miksi asemanseudun muutos on merkittävä hanke?

Tampere on yksi Suomen nopeimmin kasvavista kaupunkikeskuksista ja Tampereen asemanseutu on yksi tärkeimpiä kaupunkikehityshankkeita. Tavoitteena on luoda alueelle ensiluokkainen palvelu- ja matkakeskus, jossa yhdistyvät sujuvat matkaketjut ja korkeatasoinen kaupunkiarkkitehtuuri. Tavoitteena on muuttaa alue mielenkiintoiseksi ja aktiiviseksi osaksi Tampereen keskustaa, Lyly sanoo.

Asemanseudun kehittäminen tiivistää kaupunkirakennetta. Se yhdistää eri kaupunginosat toisiinsa ja silloin myös kevyen liikenteen reitit paranevat

Matkakeskuksen ja henkilöratapihan kehittäminen on myös tärkeä osa rautatiejärjestelmän valtakunnallista kehittämistä. Se edistää raideliikenteen toimivuutta ja panostaa kestävään liikkumiseen sekä mahdollistaa junaliikenteen ja lähijunaliikenteen kasvattamisen.

Sen tehtävä on toimia porttina Tampereelle, muualle Suomeen sekä ulkomaille.

Lisäksi asemanseudun kehittäminen tiivistää kaupunkirakennetta. Se yhdistää eri kaupunginosat toisiinsa ja silloin myös kevyen liikenteen reitit paranevat. Se on samalla kaupunkikehityshanke.

Ensimmäisessä vaiheessa uudistetaan Itsenäisyydenkadun alikulkusilta. Eräs yksityiskohta on, että henkilöratapihaan saadaan yksi laituri lisää.

Henkilöratapihan uudistus voi alkaa 2022 ja matkaterminaali valmistuisi jo vuoteen 2026 mennessä.

Kaupunki sitoutuu nyt Itsenäisyydenkadun alikulkusillan 47 miljoonan investoinnista 18,3 miljoonan € rahoitukseen. Tampere vie tällä päätöksellä omalta osaltaan hanketta eteenpäin. Yhteensä henkilöratapihan ja matkaterminaalin osalta kyse on 127 miljoonan hankkeesta, johon sisältyy alikulkusillan investointi.

Haluamme samalla luoda uutta ja miellyttävää kaupunkiympäristöä

Väyläviraston 106 miljoonan € rahoitus odottaa vielä valtion päätöksiä. Ne pitäisi saada, että hanke toteutuu ja siksi Tampere tekeekin lobbausta valtion suuntaan. VR:n osuus on 2,5 miljoonaa €.

Jatkossa Asemakeskus, Kansi ja Areena muodostavat yhdessä uuden vetovoimaisen kaupunginosan, johon keskittyy asumista, työpaikkoja ja palveluita.

Tämä on kokonaisuudessaan hieno hanke ja se vauhdittaa koko alueen kehittämistä ja luo työpaikkoja. Haluamme samalla luoda uutta ja miellyttävää kaupunkiympäristöä, Lyly lisää.

Asemanseudun kehittämishanke on Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oy:n, Väyläviraston ja Finnpark Oy:n yhteishanke.

 

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE