Kotimaa
20.3.2025 06:42 ・ Päivitetty: 20.3.2025 06:38
JHL-kysely: Mielikuva julkisen palvelun tasosta on heikentynyt, kirjastoja kehutaan yhä
Näkemykset julkisten palveluiden tasosta ovat heikentyneet Suomessa merkittävästi neljässä vuodessa, Julkisten ja hyvinvointialojen ammattiliitto JHL:n tilaama kysely kertoo.
Julkisten palveluiden barometri toteutettiin edellisen kerran vuonna 2021. Silloin liki joka neljäs vastaajista uskoi tason parantuneen edeltävinä vuosina. Nyt näin uskoi enää alle joka kymmenes. Myös asiaan neutraalisti suhtautuneiden osuus pienentyi.
Tilanteen heikkenemiseen uskovien määrä kasvoi merkittävästi. Vuonna 2021 heikkenemiseen uskoi 44 prosenttia vastaajista, nyt jo 69 prosenttia.
Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, ja vastaajapaneeliin vastasi yhteensä 2 204 henkilöä tammi-helmikuussa. Vastaajat edustavat Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä pois lukien Ahvenanmaalla asuvat.
Tulosten luottamusväli on koko maan väestöä koskevan aineiston osalta keskimäärin noin 2,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Vastaajat eivät välttämättä edusta mielipiteiden jakaumaltaan koko väestöä, sillä paneeleihin voi valikoitua keskimääräistä aktiivisempia ihmisiä.
PARHAAT arvosanat julkisista palveluista keräsi kirjasto. Peräti 58 prosenttia antaa kirjastolle erittäin hyvän arvosanan.
Kyselyn perusteella mielipiteet palvelun tason heikentymisestä ovat nähtävissä selvästi muun muassa perusterveydenhuollon kohdalla. Neljä vuotta sitten perusterveydenhuoltoa arvioi myönteisesti 69 prosenttia niistä, joilla oli palvelusta mielipiteitä. Nyt vastaavalla tavalla ajattelevia oli enää 51 prosenttia.
Lähes puolet vastaajista kuitenkin koki saavansa julkisista palveluista hyvin vastinetta maksamilleen veroille.
Terveyspalveluita käyttäneistä noin kolmannes koki törmänneensä joskus ongelmiin, kuten hoitoon pääsyn hitauteen.
40 prosenttia vastaajista kertoi jääneensä elämänsä jossain vaiheessa vaille julkisia palveluja. Runsas kolmasosa vastaajista piti ylipäätään julkisten palvelujen ongelmana sitä, ettei niitä aina saa silloin kun niitä tarvitsisi.
Lähes puolet vastaajista kuitenkin koki saavansa julkisista palveluista hyvin vastinetta maksamilleen veroille. Lähes kolmannes kokee, että veroille sai vastinetta melko huonosti tai erittäin huonosti.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.