Talous
14.10.2023 06:55 ・ Päivitetty: 14.10.2023 06:55
Jopa hyväntekeväisyyteen tarkoitetut lähetykset tullataan – Ahvenanmaan veroraja on hankala yrittäjille
Toissa vuonna uudistuneen alv-lain vuoksi pienistäkin lähetyksistä täytyy Ahvenanmaalla maksaa vero.
Ålands Marthadistrikt -marttayhdistys sai syksyn alussa ahvenanmaalaiselta kuljetusalan yritykseltä Budbilsserviceltä ilmoituksen, että mantereelta tuleva paketti täytyy tullata.
Lähetys ei ollut ostos, mutta sille piti silti määritellä arvo, jonka perusteella maksaa arvonlisävero. Arvon tulee olla vähintään euro, joten paketista olisi pitänyt maksaa alvia 20 senttiä.
Paketti sisälsi ohjeet pehmokoirien ompelemista varten, koirille tarkoitettuja korvamerkkejä ja yhden valmiiksi ommellun koiran. Martat aikovat ommella pehmoleluja sairaille lapsille, jotka joutuvat ambulanssin kyytiin.
Maarianhaminan tulli päästi lopulta hyväntekeväisyyteen tarkoitetun paketin läpi ilman verovelvollisuutta, mutta sitä piti anoa erikseen.
Tällaiset tapaukset ovat viime vuosina olleet arkipäivää Ahvenanmaalla. Sama menettely toistuu joka kerta esimerkiksi silloin, kun Ålands Marthadistriktin mantereella painettavat jäsenlehdet saapuvat.
EU:n toissa vuoden alv-direktiivin uudistus helpotti EU:n sisäistä kauppaa, mutta asetti uusia rajoituksia unionin veroalueen ulkopuoliselle tavara- ja postiliikenteelle.
Ahvenanmaalla uudistus merkitsi sitä, että pienetkin lähetykset täytyy tullata. Aikaisemmin alle 22 euron arvoiset lähetykset olivat verovapaita.
Verkkokauppa on vähentynyt
Toissa vuonna Ahvenanmaan maakuntapäivien jäsen Wille Valve (Ahvenanmaan maltilliset) kirjoitti Hufvudstadsbladetissa, että häntä ohjeistettiin tullissa merkitsemään Suomenruotsalaisten kansankäräjien lähetys tilatuksi tavaraksi, jonka arvo on euro. Kyseessä oli käräjien tervetulotoivotus jäseneksi valitulle Valveelle.
Valve sanoo, että tilanne ei ole juuri parantunut sen jälkeen. Ongelmat ovat hieman muuttuneet, mutta nykyisin veroraja aiheuttaa lisätöitä sekä tullille että yrittäjille.
- Tämä haittaa yrittäjiä Ahvenanmaalla, mutta myös mantereella. Suuret yritykset pärjäävät hiukan paremmin, sillä niillä on laittaa enemmän resursseja hallintoon, Valve sanoo.
- Uskon, että Tullikin keskittyisi mieluummin johonkin muuhun kuin poliitikoille lähetettävien tervetuliaistoivotusten tai esitteiden käsittelyyn, esimerkiksi vaarallisten lähetysten pysäyttämiseen.
Valven mukaan verkkokauppa Ahvenanmaalla on vähentynyt. Se taas syö verotuloja Manner-Suomessakin.
- Tilanne on hankala tavallisillekin ihmisille. Esimerkiksi Eräjärvellä (Pirkanmaalla) asuva mummoni ei voinut käsittää, miksi jokajouluisen sukkapaketin lähettäminen oli yhtäkkiä niin hankalaa.
Ratkaisu tällä hallituskaudella?
Ahvenanmaan maakunnan hallituksen valtiovarainministeri Roger Höglund (Ahvenanmaan keskusta) kirjoittaa STT:lle sähköpostissaan, että myös Suomen ulkopuolelta tilattavien lehtien määrä on Ahvenanmaalla vähentynyt. Paperilehtien tilauskannat ovat tosin olleet laskussa muutenkin.
Höglundin mukaan myös kauppa Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välillä on kärsinyt. Muuttuneet säännöt lisäävät myös mantereella toimivien yrittäjien hallintoa. Työtä asian ratkaisemiseksi kuitenkin tehdään.
- Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelmassa on hyviä kirjauksia, joissa linjataan laajasta yhteistyöstä verorajan seurausten selvittämiseksi, Höglund kirjoittaa.
Myös Wille Valve on varovaisen toiveikas siitä, että Ahvenanmaan tilanteeseen löydetään ratkaisu tällä hallituskaudella.
- Hallitusohjelmassa ongelma ainakin tunnistetaan. Nyt on vain kyse siitä, että valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) pitäisi ongelman selvittämistä tärkeänä.
Erityisasema EU:ssa
Ahvenanmaa ei kuulu Euroopan unionin arvonlisä- eikä valmisteveroalueeseen, mutta se on osa EU:n tullialuetta.
Maakunnan erityisasema EU:ssa on kirjattu Suomen liittymissopimuksen Ahvenanmaa-protokollaan. Veropoikkeus mahdollistaa verovapaan myynnin Ahvenanmaalle tulevassa ja Ahvenanmaalta lähtevässä lauttaliikenteessä.
- Tarkoituksena on ollut turvata hyvä ja edullinen liikenne, joka on Ahvenanmaalle elinehto. Verorajan poistaminen vaikuttaisi Ahvenanmaan elinvoimaan ja hintatasoon, kirjoittaa Roger Höglund.
Työtä nykyisten käytäntöjen sujuvoittamiseksi tehdään Höglundin mukaan paljon.
- Useat työryhmät ovat työskennelleet asian parissa ja saaneetkin aikaan yksinkertaistuksia, hän jatkaa sähköpostissaan.
Maakuntahallituksella on Höglundin mukaan myös puitesopimus konsulttiyrityksen kanssa, jotta se voi tarvittaessa saada apua verorajaan liittyvissä oikeudellisissa asioissa.
Verolainsäädäntö kuuluu valtion toimivaltaan, Höglund muistuttaa.
Hallitusohjelmaan on kirjattu, että veropoikkeuksesta johtuvia vaikutuksia mantereen ja Ahvenanmaan välisiin posti- ja tavaralähetyksiin selvitetään laajassa yhteistyössä. Käytännössä lainvalmistelusta vastaa valtiovarainministeriö.
Maakuntavaltuutettu Wille Valve sanoo, että erityisasema EU:ssa ei ole byrokratiaa aiheuttanut.
- Veroraja on toiminut ennen, ja se pitäisi nyt saada uudelleen toimivaksi.
Valve uskoo, että Ahvenanmaan erityisaseman poistaminen vahingoittaisi myös Manner-Suomea, jos matkustajamäärät lauttaliikenteessä laskisivat.
- Ajatellaan vaikkapa kaikkia suomalaisia, jotka ovat töissä Viking Linella tai Tallink Siljalla.
Kirjoittaja: STT / Maria Karuvuori
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.