Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

Julkiset sähköpotkulaudat levisivät maailman joka kolkkaan kahdessa vuodessa

Sähköpotkulaudat ovat rantautuneet tänä kesänä myös Suomeenkin.

Älypuhelinten sovelluksilla vuokrattavat julkiset sähköpotkulaudat ovat ilmestyneet viimeisen kahden vuoden aikana paitsi Helsingin katukuvaan myös lukemattoman moneen suurkaupunkiin maailmalla.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Suomessa katukuvaan ovat ilmestyneet ruotsalaisen Voin, saksalaisen Tierin, venäläisen Samocatin ja suomalaisen Hoopin potkulaudat.

Euroopassa ovat levinneet myös Yhdysvalloista lähtöisin olevat Bird ja Lime, joista jälkimmäinen on saapumassa Taloussanomien mukaan myös Suomeen. Amerikkalaisyritykset ovat levinneet myös Lähi-itään, Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.

Amerikkalaisyritykset ovat levinneet myös Lähi-itään, Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan. Konsulttiyrityksen edustaja Joel Hazan arvioi AFP:lle sähköpotkulautojen olevan kaikkien aikojen nopeimmin maailmalla levinnyt liikennepalvelu.

– Mikään liikennepalveluitaan vielä puolitoista vuotta sitten miettinyt suurkaupunki ei ollut valmistautunut tällaiseen tsunamiin, Hazan sanoo.

Viranomaisten asenteet vaihtelevat

Viranomaisten suhtautuminen laitteisiin on vaihdellut maakohtaisesti. Esimerkiksi Pariisi on sallinut ne hyvin laajalti, minkä seurauksena Ranskan pääkaupungin katukuvaan on ilmestynyt 13 eri potkulautayritystä ja noin 20 000 potkulautaa.

Lisää aiheesta

Samaan aikaan Englannin kanaalin toisella puolella Lontoossa laitteet on käytännössä kielletty vanhan lainsäädännön vuoksi. Guardianin mukaan brittipäättäjät harkitsevat lakimuutosta, joka sallisi laitteet myös Britannian kaduille.

Joissakin kaupungeissa liikennejärjestelyt ovat tuottaneet ongelmia. Enimmillään 25 kilometrin tuntinopeudella liikkuvat sähköpotkulaudat ovat liian nopeita jalkakäytäville, mutta monista kaupungeista puuttuvat niille sopivat pyörätiet.

Myös potkulautojen pysäköinti minne sattuu on aiheuttanut päänvaivaa. Ratkaisuksi on ehdotettu gps-tekniikalla toteutettavia pysäköintialueita. Asiakkaalle seuraisi tällöin ylimääräinen maksu, jos hän jättää laitteen sallittujen alueiden ulkopuolelle.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE