Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Ulkomaat

25.3.2021 11:48 ・ Päivitetty: 25.3.2021 11:48

Jumiin jääneen konttialuksen irrottaminen on osoittautunut hankalaksi – Suezin kanava on yhä tukossa

LEHTIKUVA / AFP

Välimeren ja Punaisenmeren yhdistävä Suezin kanava on edelleen tukossa jumiin jääneen konttialuksen takia. Aluksen omistava japanilaisyhtiö kertoi torstaina, että aluksen irrottaminen on osoittautunut hankalaksi.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

–  Yhdessä paikallisten viranomaisten ja laivan hallinnointiyhtiön kanssa yritämme saada sen irti, mutta se on äärimmäisen vaikeaa, Shoei Kisen Kaisha -yhtiö kertoi verkkosivuillaan.

Yhtiö pahoitteli tilanteen aiheuttamaa häiriötä laivaliikenteelle.

Suezin kanavaa hallinnoivat egyptiläisviranomaiset kertoivat torstaina, että liikenne kanavassa on keskeytetty toistaiseksi, ja kanavaan pyrkivät laivat ovat edelleen odotusalueilla.

Panaman lipun alla purjehtiva ja taiwanilaisyhtiön liikennöimä 400-metrinen Ever Given -alus ajautui tiistaina kanavassa poikittain ja jäi pohjaan kiinni. Poikittain ajautumisen on kerrottu johtuneen hiekkamyrskystä.

Egypti on lähettänyt kanavaan kahdeksan alusta hinaamaan laivaa. Aluksen omistavan Shoei Kisen Kaishan edustaja kertoi uutistoimisto AFP:lle, että laivan keulan alta on yritetty kaivaa maata, ja että hinausoperaatiota on tarkoitus jatkaa nousuveden aikaan.

Laivan hallinnointiyhtiön Bernhard Schulte Shipmanagementin mukaan aluksen 25-henkinen miehistö on kunnossa eivätkä aluksen runko tai rahti ole kärsineet vaurioita.

Lisää aiheesta

SUEZIN KANAVA on yksi maailman tärkeimmistä merireiteistä, ja sen kautta kulkee noin 10 prosenttia maailman merirahdista. Viime vuonna kanavan läpi kulki lähes 19  000 alusta.

Kanava lyhentää huomattavasti merimatkaa Itä-Aasiasta ja Persianlahdelta Eurooppaan, koska sen avulla laivat välttyvät Afrikan kiertämiseltä. Esimerkiksi maailman vilkkaimpiin satamiin kuuluvien Singaporen ja Rotterdamin välinen matka on Suezin kanavan ansiosta jopa kaksi viikkoa nopeampi.

Kanavan tukkeutumisella voi olla maailman konttiliikenteelle suuria kerrannaisvaikutuksia, jotka voivat näkyä jopa kuukausien ajan. Raakaöljyn futuurihinnat lähtivät jo keskiviikkona nousuun, sillä toimitusviivästyksien arvellaan näkyvän öljyn tarjonnassa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU