Kotimaa
26.12.2024 13:08 ・ Päivitetty: 26.12.2024 13:12
Kaapelinrikkojaksi epäilty tankkeri otettiin haltuun – tutkitaan epäiltynä törkeänä tuhotyönä
Suomen ja Viron välisten sähkönsiirto- ja telekaapelien vahingoittamisesta epäilty Eagle S -öljytankkeri on pysäytettynä Porkkalan edustalla. Aluksen toimintaa tutkitaan törkeänä tuhotyönä.
Alueelle on määrätty kolmen kilometrin lentokielto, kertoi poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäki tapaninpäivänä Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Sähkönsiirtokaapeli Estlink 2:n lisäksi vaurioita on lähistöllä olevissa neljässä Suomen ja Viron välisessä telekaapelissa.
Vaurioiden aiheuttamisesta epäillään Cookinsaarten lipun alla seilaavaa 135-metristä öljytankkeria, joka oli matkalla Venäjältä Egyptiin. Sen lastina on myyn muassa lyijytöntä bensiiniä.
Suomen viranomaiset nousivat alukseen helikoptereista hieman keskiyön jälkeen ja ottivat sen komentosillan haltuunsa. Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turva saattoi kyseisen tankkerin Suomen aluevesille ja Porkkalan edustalle alkuillasta joulupäivänä.
Näin viranomaiset pääsivät turvaamaan todistusaineistoa, tekemään tarkastuksia ja puhuttamaan laivan miehistöä ja päällystöä.
Esitutkinnassa on jo selvinnyt muun muassa se, että alukselta puuttuu ankkuri.
Viranomaiset ovat laivalla edelleen, ja kaapelirikkomisten tutkintavastuu on nyt siirtynyt keskusrikospoliisille.
- Selvitetään, onko kyseessä tahallinen teko vai vahinko. Lisäksi selvitetään kaikki muutkin asiat, teon laajuus, asianosaiset ja niin edelleen, kertoi tutkinnanjohtaja Sami Paila.
SUOMEN JA VIRON välinen sähköyhteys Estlink 2 katkesi joulupäivänä puolenpäivän jälkeen. Kantaverkkoyhtiö Fingrid kertoi torstaina puoliltapäivin, että Suomen ja Viron välisen sähkönsiirtoyhteyden vika on paikannettu merikaapeliin.
Fingridin mukaan vikatilanne ei ole vaarantanut sähköjärjestelmän toimintaa Suomessa. Sähköjärjestelmä toimii normaalisti, ja sähkön riittävyys on tällä hetkellä hyvä. Tilanne voi tältä osin muuttua huonommaksi, jos säätilanne kylmenee pidempiaikaisesti.
Kaapelin korjaustöiden arvioidaan kestävän useita kuukausia.
MERILIIKENNETTÄ seuraavan Marinetraffic-seurantapalvelun perusteella Eagle S -alus hidasti selkeästi kulkuaan kaapelivaurion havaitsemisen aikoihin.
Suomen Tullin mukaan alus kuuluu Venäjän niin sanottuun varjolaivastoon.
Tällaiset alukset kuljettavat yleensä länsipakotteiden kieltämiä tuotteita ja raaka-aineita. Eagle S -alusta tutkitaan nyt myös törkeästä säännöstelyrikoksesta eli pakotteiden kiertämisestä.
Meriliikenteestä uutisoivan perinteikkään brittijulkaisun Lloyd’s Listin mukaan Eagle S -tankkeri on on osa Venäjän öljyä kuljettavaa, niin kutsuttua pimeää laivastoa.
Julkaisu määrittelee pimeään laivastoon kuuluvaksi yli 15-vuotiaat alukset, joiden todellinen omistaja ei ole tiedossa ja joiden ainoa tehtävä on kuljettaa öljyä pakotteiden alaisesta maasta. Liusäksi ne ovat tehneet Yhdysvaltain hallinnon määrittelemiä harhaanjohtavia meriliikenteen käytäntöjä.
Lloyd’s Listin mukaan kyseinen tankkeri on Arabiemiraateista olevan Caravella-yrityksen ainoa alus. Heinäkuussa brittijulkaisu uutisoi noin 20 vuotta vanhan huonokuntoisen Eagle S -tankkerin olevan turvallisuus- ja ympäristöriski.
AIEMMIN Itämeren pohjassa kulkevien kaapeli- ja kaasuputkien viimeaikaisiin vaurioihin on yhdistetty kiinalaisia tai kiinalaisomisteisia aluksia. Kiinalaisen Yi Peng 3 -laivan epäillään vaurioittaneen marraskuussa Itämerellä Suomen ja Saksan sekä Ruotsin ja Liettuan välisiä merenalaisia kaapeleita kiskomalla ankkuriaan merenpohjassa.
Vuosi sitten lokakuussa vaurioitui Suomen ja Viron välillä kulkeva kaasuputki Balticconnector. Siihen syylliseksi on epäilty kiinalaisomisteista rahtialus Newnew Polar Bearia.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.