Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kansanedustaja kirittää hallitusta parantamaan linja-autoliikenteen turvallisuutta

Anna-Liisa Blomberg
Kuvituskuvassa Turun seudun joukkoliikenteen linja-autoja Turussa keväällä 2023.

Kansanedustaja Saku Nikkanen (sd.) kysyy liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelta (ps.), mitä hän aikoo tehdä taatakseen Suomessa turvallisemman linja-autoliikenteen ja lisätäkseen linja-autoihin liittyvää valvontaa.

Demokraatti

Demokraatti

Nikkanen on tarttunut asiaan linja-autoliikenteen turvallisuutta ja valvonnan riittävyyttä valottavan Ylen Varoitusvalot vakiona -artikkelin innoittamana.

– Kirjoituksessa haastatellut kokeneet kuljettajat ilmaisivat suuren huolensa bussikaluston kunnosta. Pikavuoroja ajetaan linja-autoilla, joilla on ajettu yli kaksi miljoonaa kilometriä, osalla jopa kolme miljoonaa kilometriä. Monissa niistä on merkittäviä vikoja. Kuljettajien mukaan ajokilometreihin suhteutettuna linja-auto pitäisi katsastaa kerran kuukaudessa, jotta valvonta olisi yhdenvertaista kuin henkilöautolla, joka katsastetaan kerran vuodessa, Nikkanen kertaa.

Ylen artikkelissa kerrotaan, ettei kuskeilla ole isoissa yrityksissä käytännössä vaikutusvaltaa linja-autojen kunnossapitoon. Ennakoiva kunnossapito on olematonta ja vain pahimmat viat korjataan, jotta auto saadaan takaisin ajoon. Kuljettajan ainoa vaikutusvalta on artikkelin perusteella vikailmoituksen tekeminen. Joillain liikennöitsijöillä on kuitenkin vanha, mutta hyvässä kunnossa oleva kalusto.

Nikkasen mielestä tilanne on hyvin ongelmallinen.

– Tilanteen ongelmallisuutta lisää se, että yritykset, jotka huolehtivat kaluston kunnosta, eivät voita kilpailutuksia, koska hinta ratkaisee, ja sitä hilataan koko ajan alemmaksi. Tämä on johtanut siihen, että linja-autokalusto Suomen teillä on huonossa kunnossa. Kun palkoista ei voi säästää, säästetään kunnossapidosta, Nikkanen kertaa kuljettajien artikkelissa kertomia asioita.

Ylen haastattelema, 26 vuotta alalla toiminut linja-autonkuljettaja katsoo, että kalustotilannetta voisi parantaa nykyistä pidemmät kilpailutukset. Hänen mukaansa lyhyiden sopimusaikojen vuoksi liikennöitsijät eivät pysty tai halua panostaa autoihinsa riittävästi. Kuljettajan mielestä vähintään 5-7 vuoden sopimusaika olisi parempi.

– Tämän johdosta esitän, että hallituksen on ryhdyttävä toimiin, jotta mahdollisuuksia linja-autoliikenteen pidempiin kilpailutuksiin selvitetään ja toiminta saadaan valvonnan osalta riittävälle tasolle, niin että jokainen kansalainen voi luottaa linja-autoliikenteen turvallisuuteen, Nikkanen sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE