Politiikka
16.2.2021 18:24 ・ Päivitetty: 16.2.2021 18:37
Kansanedustaja Werning: ”Nyt on hyvä lopettaa epäselvyyksien lietsominen”
Kansanedustaja Paula Werningin (sd.) mielestä edellytykset Kouvolassa sijaitsevan raideliikenteen ohjauskeskuksen siirtämiselle tai yhdistämiselle ovat riittämättömät.
Fintraffic ilmoitti 9. helmikuuta, että Kouvolan ja Helsingin raideliikenteen ohjauskeskuksien yhdistämisessä ei ole tehty päätöstä ja tilannetta arvioidaan tarkemmin. Parin päivän päästä henkilöstölle kuitenkin ilmoitettiin, että päätös toiminnan keskittymisestä on tehty ja uusille toimitiloille tonttivaihtoehdotkin ovat valmiina.
– Mielestäni tällainen toimintatapa, miten yhtiö on tämän tilanteen hoitanut, on ollut hyvän tavan vastaista. Yhtiön viestintä kaupungin, henkilöstön ja päättäjien suuntaan on ollut vähintäänkin harhaanjohtavaa. Nyt on hyvä lopettaa epäselvyyksien lietsominen, Werning vaatii tiedotteessa.
Hänen mukaansa liikenneohjauskeskusten yhdistämisessä on peli puhallettu poikki ja otettu todellakin tarvittava aikalisä.
– Fintraffic tiedotti myös asiasta todeten, että riittäviä edellytyksiä ohjauskeskusten yhdistämiseksi ei ole ja tästä syystä yt-neuvottelut todettiin päättyneiksi tuloksettomina, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning painottaa.
Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskustoiminta yritettiin siirtää Lahteen vuonna 2017. Tämänhetkinen tilanne ei ole Werningin mukaan suoraan verrannollinen.
– Viime vaalikauden aikana silloinen Finrail siirrettiin osaksi nykyistä Fintraffic-konsernia, jonka perustamiseksi yksi perusteluista oli liikenneohjaustoiminnan taloudellisen tehokkuuden lisääminen.
Lisää aiheesta
”Päätösten pitää perustua tarkkoihin selvityksiin.”
Werning näkee merkittäväksi eroksi verrattaessa vuoteen 2017 myös sen, että tuolloin yhtiön käyttämät ohjauskeskuksen laitteet olivat väyläviraston ja ministerillä oli tuolloin suora vaikutusvalta yhtiön asioihin.
– Nyt on tärkeää muistaa, että tilanne on toinen yhtiön ollessa kyseessä: päätökset tekee yhtiö. Konserni perustettiin, mutta mahdettiinkohan tietää mitä tilattiin ”ketterämpää toimijaa” haviteltaessa, hän kysyy.
Werning korostaa, että päätösten pitää perustua tarkkoihin selvityksiin ja suunnitelmiin mitä ja miten tulevaisuudessa asiat hoidetaan.
– Syytä on myös aidosti pohtia sitä, että olisiko edes kolmen ohjauskeskuksen malli parempi kuin neljän.
Werning pitää tärkeänä, että Kouvolan vetovoima raidekaupunkina kehittyy luoden uusia työpaikkoja alalle. Hänen mukaansa Kouvola tarjoaa digiradalle ja muulle kehittämiselle erinomaisen ympäristön.
– Töitä on kuitenkin tehtävä sen eteen, että myös liikenneohjauskeskuksen säilyminen Kouvolassa on pysyvä ratkaisu. Itse tulen tekemään jatkossakin parhaani tämän asian hoitamisessa ja Kouvolan puolien pitämisessä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Työmarkkinat
10.2.2021 14:28
Rautatiealan unioni täysin tyrmistynyt: ”Tällaiselle henkilöstöpolitiikalle ei voi edes antaa arvosanaa”
Politiikka
9.2.2021 17:07
Kansanedustaja kaipaa hengähdystaukoa Kouvolan ohjauskeskuksen työntekijöille – ”Ymmärrän hyvin yhtiön toiminnan tehostamistarpeet”