Kotimaa
3.1.2025 13:06 ・ Päivitetty: 3.1.2025 17:15
Käräjäoikeus: Eagle S -tankkerin takavarikko pysyy voimassa
Suomenlahden kaapelirikkoihin yhdistetyn Eagle S -öljytankkerin takavarikko pysyy voimassa. Helsingin käräjäoikeus hylkäsi perjantaina hakemuksen takavarikon kumoamisesta.
Poliisi vaati käsittelyn salaamista tutkinnallisista syistä. Laivan henkilökuntaa ja varustamoa Caravellaa edustava asianajaja Herman Ljungberg puolestaan katsoi, että istunnon pitäisi olla julkinen. Oikeus päätti käsitellä asiaa suljetuin ovin.
Keskusrikospoliisi (KRP) takavarikoi laivan viime lauantaina, kun se siirrettiin Porvooseen. Ljungberg jätti hakemuksen takavarikon kumoamisesta maanantaina. Hän on syyttänyt viranomaisia aluksen kaappaamisesta.
Ljungberg kertoi oikeuden päätöksen jälkeen median edustajille hakevansa takavarikon purkua uudelleen heti kun se on mahdollista.
Eagle S -tankkerin epäillään aiheuttaneen Estlink 2 -sähkönsiirtokaapelin vaurioitumisen Suomenlahdella joulupäivänä. Sähkönsiirtokaapelin lisäksi vaurioita on neljässä Suomenlahdella kulkevassa telekaapelissa.
KRP tutkii tapausta törkeänä tuhotyönä ja törkeänä tietoliikenteen häirintänä.
Myös osa kaapelien omistajatahoista on vaatinut Eagle S:n takavarikointia.
Lisää aiheesta
Suomalainen kantaverkkoyhtiö Fingrid, teleoperaattori Elisa ja virolainen kantaverkkoyhtiö Elering ovat jättäneet Helsingin käräjäoikeuteen yhteisen hakemuksen öljytankkerin takavarikoinnista. STT sai hakemuksen nähtäväksi Helsingin käräjäoikeudelta.
Yhtiöt ovat tehneet hakemuksen turvatakseen saatavansa kaapelien vahingoista.
Fingridin lakiasiainjohtaja Marina Louhija sanoi STT:lle perjantaina, että heidän hakemuksensa perusteena ovat eri syyt kuin KRP:n takavarikossa.
- KRP:llä perusteena on pakkokeinolaki ja rikosoikeudelliset vaatimukset. Meillä taas on siviilioikeudellinen vaade, joka liittyy vahingonkorvaukseen, Louhija kertoi.
ELISAN osalta asian vahvisti STT:lle turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius torstaina.
- Tällä takavarikkohakemuksella pyritään varmistamaan meidän saatavat, eli tähän vahinkoon liittyvien kustannusten korvaaminen, Wallenius sanoi.
Fingridin, Elisan ja Eleringin hakemuksen mukaan aluksen takavarikoimatta jättäminen tekisi hakijoiden saatavien kattamisesta mahdotonta tai vähintään erittäin haastavaa.
Hakemuksen mukaan on hyvin epätodennäköistä, että vastaaja maksaisi saatavat vapaaehtoisesti hakijoille.
- Vastaaja on julkisesti kiistänyt kaiken ja tehnyt näin yhteistyön tekemisestä haastavaa, hakemuksessa sanotaan.
HAKEMUKSEN mukaan on ilmeistä, että Eagle S tulee välittömästi poistumaan Suomen tuomiovallan piiristä, jos alusta ei aseteta turvaamistoimenpiteiden kohteeksi.
Lisäksi suomalainen valtionyhtiö Cinia oli niin ikään jättämässä Eagle S -öljytankkerin takavarikkohakemuksen Helsingin käräjäoikeuteen. Cinia pyrkii saamaan hakemuksen oikeuteen vielä perjantain aikana, yhtiön viestintä- ja kasvujohtaja Henri Kronlund kertoi STT:lle.
- Toivotaan, että syyllinen löytyy ja saataisiin sitten vahingon aiheuttaja maksamaan kustannukset, Kronlund sanoi.
Cinia teki kaapelivauriosta tutkintapyynnön KRP:lle joulupäivänä heti, kun vika ilmeni. Kronlundin mukaan kaapelin korjaus tulee maksamaan useita satojatuhansia euroja.
FINGRIDIN Louhija kertoo, että vahingonkorvausperusteinen takavarikkohakemus käsitellään käräjäoikeudessa joka tapauksessa, vaikka KRP:n takavarikko jatkuu. Hän ei osannut sanoa, milloin oikeuden on määrä käsitellä hakemusta.
- Hakemuksellemme ei ole määrätty käsittelypäivää. Olemme pyytäneet asiassa kiireellistä väliaikaista ratkaisua vastapuolta kuulematta, Louhija kertoi.
Hänen arvionsa mukaan Estlink 2 -kaapelin vahingonkorvaussumma nousee kymmeniin miljooniin euroihin. Summa tarkentuu, kun vaurioiden laajuudesta saadaan enemmän tietoa.
Louhijan mukaan Fingridin lähtökohtana on esittää korvausvaatimukset Eagle S -aluksen varustamolle Caravellalle.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.