Musiikki
29.7.2018 08:45 ・ Päivitetty: 29.7.2018 19:27
“Karstat pois” – Työväen Musiikkitapahtuman lauantai-illan seteissä mentiin heti asian ytimeen
Martti Suosalon toteamus siitä, että hän vetäisi festivaalilla kaksi ihan erilaista keikkaa “samalla hiellä”, toteutui taatusti täysimääräisenä Valkeakoskella lauantai-iltapäivänä. Ensin oli vuorossa 600 hengen jättiyleisön edessä teltassa esitetty, paikallista kapinahistoriaa avaava musiikillinen monologi “Metsäkansan laulu” yhdessä säveltäjä Leif Segerstamin kanssa. Kun se homma – koko ajan mantteli päällä – oli saatu pakettiin, Suosalo vaihtoi tunnin breikin jälkeen kauluspaitaan ja solmioon, ja kiskaisi yhdessä Pekka Tegelmanin luotsaaman bändin kanssa huiman intensiivisen tunnin Jacques Brelin väkeviä lauluja.
Teltassa oli todella lämmin, paitsi asteissa myös tunnelmassa mitaten. Esimerkiksi Brelin hillitön pilkkalaulu “Porvarit” sai juuri tälle aiheelle vastaanottavaisen yleisön ihan villiksi.
“Manu” Suosalo oli totisesti ansainnut myöhemmin illalla viilennyksensä, kun istui yleisön joukossa Kanavarannan huomattavasti vilpoisammalla (jos tätä adjektiivia tohtii edes käyttää näissä oloissa) Salakapakka-estradilla kuuntelemassa esiintyjäkaveriensa Pekka Tegelmanin, Tero Siitosen ja Jan Noposen “Minun Amerikkani” -konserttia. Se olisi musiikillisesti ollut taatusti yksi antoisimpia koko Työväen Musiikkitapahtumassa, mutta jäi tältä festivaaliseuraajalta nyt kesken, kun aikataulut eivät pitäneet.
Ensi vuodeksi järjestäjät ehkä huomaavat säätää aikatauluja tai lavoja uuteen uskoon. Salakapakan ja uuteen (eli vanhaan) paikkaan siirretyn päälavan esiintymiset oli nyt sijoitettu päällekkäisiksi, mikä osoittautui sulaksi mahdottomuudeksi. Niinpä yläkerran pikkulavan kaikki keikat myöhästyivät päätähtien vetojen takia. Sääli, mutta kohtalo on varmaan kovin tuttu marginaalisemman musan esittäjille.
Martti Suosalo totesi, vedettyään heti Brel-konserttinsa aluksi yhden belgialaismestarin hurjimmista biiseistä, “Amsterdamin”, että sillä otettiin “karstat pois”. Iso biisi heti kärkeen, niin sekä esittäjä että yleisö ovat oitis asian ytimessä
Ja katso! – sama ilmiö koettiin monella muullakin Musiikkitapahtuman lauantai-illan keikalla. Jopa Matti ja Teppo, joilla toki hittejä riittää vaikka kahden tunnin settiin, paiskasivat 70-luvun klassikkonsa “Kissankultaa” ihan keikan alkupäässä.
Työväenlaulua lämmöllä ja voimalla
Demokraatin suojeluksessa järjestetty “Työväenlaulu ennen ja nyt” -konsertti koki saman, miellyttävän kohtalon. Esiintyjäkatraan ensimmäisenä lavalle noussut Yona vastasi mahdollisiin “mitähän tästäkin tulee” -pähkäilyihin vastaansanomattomasti: Kaj Chydeniuksen “Natalia” ja “Laulu siirtotyöläisestä” häikäisevinä tulkintoina pudottivat kaikkien suojauksen ja konsertin loputkin iskusävelmät osuivat suoraan sydämeen. Kaikki kunnia Agit Propin ja Kristiina Halkolan alkuperäistulkinnoille, mutta Yonan esityksissä noihin lauluihin orgaanisesti kuuluva voima ja palo saivat rinnalleen runsaasti sydämellistä lisälämpöä. Samoin tapahtui myös Yonan konsertin loppupuolella esittämissä Chydenius-klassikoissa “Ei puolikasta” ja “Jäähyväiset”.
Voimaa, tunnetta ja lämpö kuultiin oikeastaan kaikissa konsertissa. Markku Perttilän kapellimestaroiman (myös laulujen oivat sovitukset) bändin solisteina työväen todellisuudesta, vastarinnasta ja joukkovoimasta eri aikoina kertovien laulujen solisteina kuultiin Yonan lisäksi Jukka Takaloa, Palefacea, Työväen tyttöjä ja Mikko Salmea. Ikinä en muuten ole kuullut eri-ikäisistä ihmisistä koostuvan yleisön huutavan yhtä suurella lämmöllä yhtä tiettyä sanaa kuin Takalon yllyttämänä kappaleessa “Jokainen on vähän homo”.
Jos oli Demokraatinn viimevuotinen Gösta Sundqvistin lauluntekijäneroudelle kumartanut konsertti Musiikkitapahtumassa vielä vähän epätasainen, niin nyt ote oli vakaa alusta loppuun. Hyviä tulkintoja kautta linjan, onnistunut kokonaisuus.
Kansanmusan ja räpin rakkausliitto
Palefacen toinen esiintyminen lauantai-illassa, nyt fiittamassa Värttinää, jatkoi sekin teemaa. Karstat lähtivät piipusta heti pienen introilun jälkeen, kun räppäri ja modernin kansanmusiikin pitkän linjan taiturit vetivät hurjan hyvin toimineen sovituksen Palefacen pikkuklassikosta “Talonomistaja”. Kuulosti kuin Värttinän tertsetti olisi aina esittänyt stemmoja juuri tällaisiin biiseihin.
Homma toimi mainiosti tosinkin päin: Palefacen tekstitykitykset esimerkiksi Värttinän “Seelinnikoi” -laulussa osuivat ja upposivat.
Ylipäätään tämä kansanmusiikkibändin ja räpkulttuurimme “kylänvanhimman” liitto oli enemmän kuin osiensa summa. Se myös osoitti kouriintuntuvasti, miten kaikille musiikeilla on yhteiset juuret – siksi mikään tässä setissä ei kuulostanut kaukaa haetulta tai pakotetulta.
Lauantai-illan huipennus koettiin vähän ennen puoltayötä, kun lavalle nousi pienten viivytysten jälkeen Dumari & Spuget, Tuomari Nurmion tuorein kokoonpano siis. Siinä hommassa ei rööreissä ollut töhnää missään vaiheessa, vaan koko ajan tulitettiin täydeltä laidalta.
Enemmän Nurmion vanhempaa klassikkomateriaalia kuin uudempaa Spuget-tuotantoa sisältänyt setti oli, ehkä vähän yllättäenkin, koko festivaalin rockein rupeama enkä muista noin 40 vuoden omassa liveseurassani kuulleni Tuomarilta minkään kokoonpanonsa kanssa näin riuskaa runttausta. Monet vanhat biisit saivat rätväkän, alle kolmeen minuuttiin mahtuvan käsittelyn: niin keskenään erilaisia kuin esimerkiksi “Rion satamassa”, “Punainen planeetta”, “Älä itke Iines”, “Lasten Mehuhetki” tai “Huda Huda” ovatkin, olivat ne kaikki nyt silkkaa rock’n’rollia.
Parempaa päätöstä hikisissä oloissa läpiviedylle festivaalille ei voisi toivoa. Tai voisi: jos Nurmio ja bändinsä Miikka Paatelainen, Make Hillilä ja Mitja Tuurala olisivat vetäneet samalla tatsilla vielä encoreksi, vuorokauden jo vaihduttua, parhaan (henk.koht.näk.) levynsä “Maailmanpyörä palaa” -albumin helmen “Sunnuntaina” olisi kotiinpaluu mennyt vielä auvoisemmin. Mutta hyvä näinkin. Kuten sanottu, yksi parhaista näkemieni kymmenien Nurmio-keikkojen joukossa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.