Politiikka
12.9.2017 09:47 ・ Päivitetty: 12.9.2017 09:47
”Kehitystä voidaan hillitä” – Lipponen huolissaan maakuntien taantumisesta
Entisen pääministerin Paavo Lipposen (sd.) mukaan Suomessa ei voida tyytyä seuraamaan, kuinka maan aluepoliittinen kehitys keskittyy vain pääradan ja Turun muodostamaan kolmioon, samalla kun maan muut osat taantuvat. Lipponen tuo kantansa esiin Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa.
Hän toteaa kirjoituksessaan, että aluepoliittinen keskustelu on tervetullutta, mutta sitä on syvennettävä ja laajennettava.
– Kyse ei ole vain trendinomaisesta kaupungistumisesta vaan myös kaupunkialueiden ja suuralueiden tulevaisuudesta, hän pohtii.
Kirjoituksessaan Lipponen nostaa esiin konkreettisia keinoja, joilla aluepolitiikkaa voitaisiin pyrkiä hillitsemään ja tasapainottamaan, jottei siinä keskityttäisi ainoastaan pääradan ja Turun muodostaman kolmioon.
– Maakuntien keskusten työssäkäyntialueita on vahvistettava toiminnallisemmiksi. Tieyhteys Iisalmi–Kuopio–Varkaus on saatava kuntoon, se kun on maakunnan kärkihanke.
– Samoin Kymenlaakson kärkihanke, Valtatie 15:n parantaminen Kouvolan ja Kotkan välillä. Myös edellä mainittujen alueiden rautatieyhteydet voisivat toimia paremmin.
Erityisesti Kymenlaaksossa tulisi parantaa Kouvolan, Kotkan ja Haminan yhteistyötä.
Lisää aiheesta
Lipposen mukaan erityisesti Kymenlaaksossa tulisi parantaa Kouvolan, Kotkan ja Haminan yhteistyötä.
– Muuten jäädään taantuvaan kierteeseen, huolimatta kahden merkittävän ja toisiaan täydentävän logistiikkakeskuksen potentiaalista, erinomaisesta elinympäristöstä ja Kymijoesta huomattavana resurssina.
Hän korostaa myös, että koko maan elinvoimaisuuden parantamista ja turvallisuutta ajatellen Itä-Suomen taantuminen on vakava ongelma.
– Ennusteiden mukaan alueen maaseutu tyhjenee ja vain muutama keskuskaupunki kasvaa.
Eduskunnan alueelliset voimasuhteet eivät saa Lipposen mukaan estää valtion toimia edellä mainittujen hankkeiden toteuttamiseksi.
– Pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten parantaminen – mukaan lukien pankkien rahoituspolitiikka – edistäisi muun muassa matkailun kehittämistä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.