Talous
20.3.2024 07:14 ・ Päivitetty: 20.3.2024 07:14
Kiinalaiset verkkokauppajätit valtaavat alaa – verkko-ostoksia tehdään entistä vähemmän kotimaasta
Suomalaisten verkko-ostaminen kutistui viime vuonna toista vuotta peräkkäin, Kaupan liiton tuore selvitys paljastaa. Selvityksen mukaan verkko-ostaminen koti- ja ulkomailta kutistui viime vuonna runsaat kolme prosenttia. Suomalaiset vähensivät ennen kaikkea kotimaasta tehtyjä verkko-ostoksia.
Verkosta tehtävien ostosten hiipuminen näkyi varsinkin rakentamisen ja remontoinnin tuotteiden, kirjojen ja kodin elektroniikan verkko-ostosten määrässä. Sen sijaan kosmetiikkaa, lemmikkitarvikkeita ja elintarvikkeita ostettiin aiempaa enemmän.
- Toisin kuin Ruotsissa päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi meillä edelleen, ja on nyt vajaat kolme prosenttia koko päivittäistavarakaupasta, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo tiedotteessa.
KAUPAN LIITON mukaan Kiinasta tehtävät verkko-ostokset ovat kääntyneet nousuun, mihin on vaikuttanut erityisesti kiinalaisten verkkokauppajättien Temun ja Sheinin suosio.
Halvoilla hinnoilla ja ilmaisilla toimituksilla kuluttajia houkutteleva Temu nousi viime kuussa vierailumäärillään suomalaisten eniten käyttämäksi ulkomaiseksi markkinapaikaksi, tiedotteessa kerrotaan. Temun ja Sheinin nousu näkyy myös suomalaisten ladatuimpien ja käytetyimpien ostossovellusten listoilla.
Kaupan liitto näkee Kiinasta tehtävien ostosten suosiossa huolestuttavia piirteitä.
- Ultrapikaverkkokauppa ohjaa Temun ja Sheinin ekosysteemejä tuottamaan jatkuvasti uusia tuotteita, joiden ei ole edes tarkoitus olla pitkäikäisiä. Yksittäisten ostosten kuljetukset erillisinä paketteina suoraan kiinalaiselta tehtaalta kuluttajalle tarkoittaa myös usein sitä, ettei ostoksesta makseta tullia. Lisäksi EU:n tasoinen kuluttajansuoja ei toteudu, jos tuotteet hajoavat helposti tai tuoteselosteet ja -käyttöohjeet eivät ole asianmukaisia, Kurjenoja kertoo.
Kaupan liitto ennustaa suomalaisten verkko-ostamisen kasvavan tänä vuonna noin viidellä prosentilla.
- Alkuvuoden kehityksen perusteella näyttää siltä, että kasvua ohjautuu varsinkin ulkomaisiin verkkokauppoihin, Kurjenoja arvioi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.