Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

8.1.2021 14:54 ・ Päivitetty: 8.1.2021 14:54

Kilpailu- ja kuluttajavirasto selvittää tarkemmin Altian ja Arcuksen yhdistymisen vaikutuksia

LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Suomalaisen Altian ja norjalaisen Arcuksen yhdistyminen saa mutkia matkaan myös Suomessa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoo selvittävänsä tarkemmin yrityskaupan kilpailuvaikutuksia.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Ruotsin ja Norjan viranomaiset kertoivat ennen joulua tekevänsä samoin.

Jatkokäsittelyssä kilpailuviranomaiset voivat tarkastuksensa jälkeen hyväksyä yhdistymisen sellaisenaan, määrätä sille ehtoja tai kieltää sen.

–  Sulautuminen on suuri transaktio. Oli odotettavissa, että kilpailuviranomaiset tarvitsevat siihen kunnolla aikaa tutkimiseen. Olemme ottaneet tämän huomioon aikataulussa, kertoo Altian viestintäjohtaja Petra Gräsbeck.

Hänen mukaansa arvio on, että sulautumisen aikataulu pitää edelleen paikkansa. Yhtiöt arvioivat, että sulautuminen pannaan täytäntöön kesäkuun loppuun mennessä. Altia ja Arcus odottavat edelleen saavansa lopulta kilpailuviranomaisten hyväksynnät.

KKV:n alustavien selvitysten perusteella osapuolten yhteenlasketut markkinaosuudet saattavat nousta varsin korkeiksi esimerkiksi tiettyjen alkoholijuomakategorioiden myynnissä Alkoon.

Virasto kertoo selvittävänsä edelleen myös vaikutuksia alkoholijuomien myynnissä hotelli-, ravintola- ja catering-asiakkaille sekä verottomassa matkailijamyynnissä.

Lisää aiheesta

Vahva asema pohjoismaisilla markkinoilla

Molemmilla yhtiöillä on vahva asema pohjoismaisilla alkoholimarkkinoilla. Altia toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa viinien ja väkevien alkoholijuomien markkinoilla. Arcus on maailman suurin akvaviitin tuottaja. Sillä on myös vahvat markkina-asemat viinien ja väkevien alkoholijuomien pohjoismaisilla markkinoilla.

Jos KKV määrää kaupalle ehtoja, sulautunut yhtiö voi joutua luopumaan osasta tuotemerkeistä.

–  Tässä vaiheessa meillä ei ole siitä tietoa. Odotamme, miten prosessi kilpailuviranomaisten kanssa jatkuu, Gräsbeck sanoo.

Koskenkorvaa ja Vana Tallinnaa samasta yhtiöstä
 

Suunnitelman mukaan Arcus sulautuu Altiaan. Sulautumisen seurauksena Arcuksen kaikki varat ja velat siirtyvät selvitysmenettelyttä Altialle, minkä jälkeen Arcus purkautuu.

Sulautuneen yhtiön nimeksi on määrä tulla Anora Group. Yhdistymisaie julkaistiin syyskuun lopussa.

Altian keskeiset vientibrändit ovat Koskenkorva, O.P. Anderson ja Larsen. Muita pohjoismaisia brändejä ovat Chill Out, Blossa, Xanté, Jaloviina, Leijona, Explorer ja Grönstedts.

Arcus markkinoi Suomessa muun muassa Vana Tallinnaa, Viru Valgeeta, Gammel Danskia, Aalborg Akvavitia, Bushmillsia ja Highland Queenia. Väkevien lisäksi yhtiöllä on laaja viinivalikoima.

Arcus toimii Pohjoismaiden lisäksi Saksassa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU