Talous
28.11.2019 12:19 ・ Päivitetty: 28.11.2019 12:19
KKV jyrähtää: Mainonnasta välittyy kuva pikaluotoista riskittömänä keinona saada rahaa
Pikaluottojen voimakas markkinointi voi lisätä velkaongelmia, minkä vuoksi markkinointisääntelyn tiukentaminen on perusteltua, Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV katsoo selvityksessään.
Viraston mukaan nykyisellään mainonnasta välittyy kuva pikaluotoista arkipäiväisenä ja riskittömänä keinona saada rahaa vaivattomasti. Voimakas mainonta ja nopeat luotonhakuprosessit voivat johtaa huonosti harkittuun päätökseen, KKV sanoo.
Viraston selvityksessä on kartoitettu muiden maiden tapoja säännellä pikaluottojen mainontaa. Kansainvälisten esimerkkien perusteella voitaisiin rajoittaa muun muassa mainonnan kanavia.
Toisaalta voitaisiin kieltää helppouden ja nopeuden alleviivaaminen pikavippien markkinoinnissa sekä vaatia yhtiöitä kertomaan pikaluottoihin liittyvistä riskeistä.
20 prosentin korkokatosta säätävä laki tuli voimaan syyskuun alussa.
KKV ehdottaa selvityksessään, että Suomessa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kokeillaan kuluttajan käyttäytymisen selvittämiseksi.
– Silloin kun lainsäädännöllä halutaan edistää kuluttajien mahdollisuutta tehdä onnistuneita päätöksiä ja valita itselleen paras vaihtoehto, on lähtökohdaksi otettava kuluttajien todellinen käyttäytyminen, ei ihmisten oletettu tai toivottu tapa toimia, johtaja Anja Peltonen KKV:sta sanoo tiedotteessa.
Lisää aiheesta
Pikaluottoihin on aiemmin Suomessa puututtu muun muassa korkokaton keinoin. 20 prosentin korkokatosta säätävä laki tuli voimaan syyskuun alussa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.