Talous
8.3.2016 10:04 ・ Päivitetty: 8.3.2016 10:04
Kotimainen huurteinen ei maistu vanhaan malliin – Virosta rahdataan 4-kertainen määrä
Panimojuomien eli oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski viime vuonna edelleen. Juomia myytiin yhteensä 755,0 miljoonaa litraa, 6,9 miljoonaa litraa eli 2,2 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.
Liitto syyttää laskusta matkustajatuontia Virosta, joka ei näytä hiljentymisen merkkejä.
– Hinta ja saatavuus ovat kohdallaan laivoilla ja Tallinnan satamassa. Meidän olutveromme on Viroon nähden aivan liian korkealla tasolla, että se ohjaisi ostosten tekemistä Suomeen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa arvioi.
Hän muistuttaa, että alkoholin ohella Virosta ostetaan vaatteet ja elintarvikkeet sekä huollatetaan autot ja käydään kampaajalla.
– Suomi menettää valtavan määrän verotuloja, Ussa puuskahtaa.
Ihmisiä ei ohjata ravintoloihin vain sallimalla oluen ostaminen myös pöydässä istuvalle kaverille.
Lisää aiheesta
Suomessa 4,7-tilavuusprosenttisen oluen vero on 1,51 euroa litralta ja Virossa 0,39 euroa litralta. Ussan mukaan hintaeroa kasvattavat myös Suomen Viroa suurempi arvonlisävero ja pantti. Hän laskee, että olutta tuodaan matkustajatuontina nelinkertainen määrä Alkossa myydyn oluen määrään nähden. Viranomaisten matkustajatuontitutkimuksen mukaan Virosta tuodusta oluesta vain kolmannes on Suomessa valmistettua.
Liitto muistuttaa, että alkoholin yksityinen matkustajatuonti on huomattavasti suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. Oluen myynnistä ravintolamyynnin osuus oli vielä kymmenen vuotta sitten yli 20 prosenttia, kun viime vuonna se oli enää alle 15 prosenttia.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto vaatii alkoholin arvonlisäveron alentamista. 14 prosentin alv anniskelussa olisi liiton mielestä oikeasuuntainen.
– Sillä olisi myönteinen vaikutus ravintoloiden anniskelu- ja ruokamyyntiin sekä työllisyyteen ja siten verotuloihin. Ihmisiä ei ohjata ravintoloihin vain sallimalla oluen ostaminen myös pöydässä istuvalle kaverille. Tarvitaan merkittävämpiä uudistuksia alkoholipolitiikkaan, Ussa sanoo.
Kotimainen panimoteollisuus työllistää Suomessa suoraan yli 1 700 henkilöä. Alalta on hävinnyt 40 prosenttia työpaikoista vuoden 2003 jälkeen. Ussa huomauttaa, että välilliset ja epäsuorat vaikutukset ovat myös merkittävät. Erityisesti ravintola-alalta on hävinnyt tuhansia työpaikkoja.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.