Talous
12.4.2023 07:45 ・ Päivitetty: 12.4.2023 07:45
Kotkan Keltakallioon kaavaillaan miljardien arvoista akkukennotehdasta – Suomen Malmijalostus allekirjoitti aiesopimuksen
Valtion kaivosomistuksia hallinnoiva Suomen Malmijalostus ilmoittaa allekirjoittaneensa aiesopimuksen potentiaalisen kumppanin kanssa kennotehdashankkeesta. Tehdas nousisi Kotkan Keltakallioon.
Akkuliiketoiminnan hankeyhtiö Finnish Battery Chemicals aloittaa seuraavaksi ympäristövaikutusten (yva) arviointimenettelyn. Jos hanke toteutuu, voisi sen investointikustannus nousta jopa neljään miljardiin.
Potentiaalisen yhteistyökumppanin nimeä ei ole julkistettu, eikä kennotehtaan sijoituspaikasta ole tehty vielä lopullista päätöstä.
Yva-tarkastelussa arvioidaan kahta eri toteutusvaihtoehtoa, joiden tuotantokapasiteetit ovat 27 gigawattituntia vuodessa ja 40 gigawattituntia vuodessa. Kennotehdashankkeissa 10 gigawattitunnin kapasiteetin investointikustannus on tyypillisesti noin yhden miljardin euron suuruusluokkaa.
- Olemme jo pitkään käyneet neuvottelukumppanimme kanssa keskusteluja Kotkaan sijoittuvasta kennoinvestoinnista. Vaikka kumppanimme ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä seuraavan kennotehtaansa sijoituspaikasta, olemme vahvasti motivoituneita tekemään työtä investoinnin saamiseksi Kotkaan, sanoo Suomen Malmijalostuksen toimitusjohtaja Matti Hietanen tiedotteessa.
Hietasen mukaan nyt on oikea hetki alkaa tarkastella tehtaan ympäristövaikutukset ja varmistaa hankkeen toteuttamisen edellytykset.
KENNOTEHDASTA kaavaillaan Kotkan Keltakallion teollisuusalueella sijaitsevalle noin 140 hehtaarin alueelle, jonka viereiselle tontille on suunniteltu katodimateriaalitehdasta.
Finnish Battery Chemicalsin tavoite on, että päätelmä yva-selostuksesta olisi käytettävissä kesään 2024 mennessä. Kennotehdasta koskevia neuvotteluita kumppanin kanssa jatketaan yva-menettelyn rinnalla.
Suomen Malmijalostuksessa uskotaan, että sähköautojen nousu Euroopassa luo edellytyksiä nopealle kasvulle akkuarvoketjussa.
- Meidän tavoitteenamme on vastata kasvuun Suomessa vastuullisesti tuotetuilla akkumateriaaleilla ja kennoilla. Kennotehdas olisikin luonteva jatko Kymenlaaksoon jo suunnitelluille ja Vaasaan kaavaillulle akkumateriaalitehtaille, sanoo Suomen Malmijalostuksen akkuarvoketjun johtaja Vesa Koivisto tiedotteessa.
Kennotehtaalla akkukennon osat – katodi, anodi, elektrolyytti ja separaattori – kootaan samaan pakkaukseen. Valmiista kennoista koostetaan akkujen kokoonpanotehtaalla moduuleja ja sen jälkeen erilaisia akkupaketteja, joita voidaan hyödyntää muun muassa sähköautoissa, energian varastoinnissa sekä elektroniikassa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.