Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Talous

24.4.2021 13:34 ・ Päivitetty: 24.4.2021 13:34

Kuluttajaliitto vaatii sääntelystä pysyvää: ”Nyt on aika laittaa pikavipeille korkokatto ja kieltää vastuuton markkinointi”

iStock

Kuluttajaliitto vaatii, että pikavippien sääntelyyn tehdään pysyviä muutoksia. Sääntely on ollut koronan vuoksi kiristettyä viime kesästä lähtien, mutta tiukennusten voimassaolo päättyy syyskuun lopussa.

Demokraatti

Demokraatti

Kuluttajaliiton valtuusto katsoo kannanotossaan, että vakuudettomien kuluttajaluottojen eli muun muassa niin sanottujen pikavippien korkokatto tulee laskea vakituisesti kymmenen prosenttiin. Liiton mukaan sekä suoramarkkinointia että yleismarkkinointia tulee rajoittaa. Näillä keinoilla voidaan ennaltaehkäistä kuluttajien ylivelkaantumista.

– Kuluttajaluottoja koskevaan sääntelyyn tulisikin pikaisesti valmistella pysyviä tiukennuksia, jotta kuluttajien asema ei heikenny nykyisestä, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell sanoo tiedotteessa.

Kuluttajaliitto muistuttaa, että pikavipeissä ongelmia kuluttajille aiheuttavat erityisesti korkeat lainakustannukset.

”Oikeusministeriön selvityksen mukaan oikeudelliseen perintään päätyvät ennen muuta kaikkein korkeakorkoisimmat luotot. Kalliisiin luottoihin saatetaan turvautua, vaikka maksuvaraa niiden hoitamiseen ei ole riittävästi”, liiton kannanotossa sanotaan.

”Muutosten pysyvyyttä puoltaa myös se, että tällä hetkellä eri luottosopimukset ja niistä eri aikoina tehdyt nostot ovat keskenään erilaisen sääntelyn piirissä, jolloin niistä aiheutuvien kustannusten arviointi on kuluttajille vaikeaa.”

Kuluttajaliitto toteaa, että suoramarkkinointi houkuttelee kuluttajia ottamaan pikavippejä. Mainonnassa korostetaan liiton mukaan lainan ottamisen nopeutta ja helppoutta, mutta jätetään taka-alalle luoton kokonaiskustannukset ja takaisinmaksu.

”Tämä on ongelmallista, koska tutkimusten mukaan kuluttajat tekevät päätöksiä nykyhetken tarpeen lähtökohdista ja painottavat myönteisiä seikkoja kielteisten sijaan. Lisäksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston tekemän selvityksen (2019) mukaan suoramarkkinointi koetaan usein häiritsevänä, aggressiivisena ja asiattomana.”

Kuluttajaliitto kuitenkin katsoo, ettei suoramarkkinoinnin kieltäminen silti riitä, koska samoja ongelmia liittyy myös pikavippien yleismarkkinointiin.

”Voimakkaasti mielikuvilla houkutteleva markkinointi ei tue kuluttajaa harkittujen päätösten tekemisessä. Luoton kokonaiskustannuksista tulisi myös kertoa näkyvämmin. Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan aggressiivista markkinointia hillitään tarvittaessa kuluttajaluottojen lisäsääntelyllä”, liitto muistuttaa.
”Vakuudettomien ja korkeakorkoisten kuluttajaluottojen tarjoajat ovat jatkaneet toimintaansa kuluttajien kustannuksella jo kauan. Nyt on aika laittaa pikavipeille maltillinen korkokatto ja kieltää niiden vastuuton markkinointi”, Kuluttajaliitto linjaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU