Nyheter
17.4.2023 08:15 ・ Uppdaterad: 17.4.2023 08:15
Kvarnström: Mycket bra, men också mycket att begrunda i Trafikledsverkets investeringsprogram
Trafikledsverket publicerade på torsdagen sitt investeringsprogram för statens trafikledsnät för åren 2024-2031. Riksdagsledamot Johan Kvarnström (SDP) välkomnar att ett 100 miljoner euros första skede av förbättringar av riksväg 25 finns med i planen, precis som Hangö-Hyvingebanans grundsanering. Men det grämer honom att riksvägens andra och tredje skede och stamväg 51 och 52 lämnats utanför programmet. Att Kustbanan inte nämns väcker frågor.
Investeringsprogrammet är ett viktigt dokument, men riksdagen fattar förstås beslut om förverkligandet av projekten. Den 12-åriga trafikplanen sätter ekonomiska ramar för programmet som visar vart den nivån räcker och leder utvecklingen.
– Investeringsprogrammets finansierings förverkligande är beroende av ram- och budgetbeslut och ur det nya investeringsprogrammet kan man utläsa, att trafikeldsnätets förbättringsbehov är stort då många viktiga projekt inte får rum, säger Johan Kvarnström.
Enligt honom är det glädjande att en förbättring av riksväg 25 finns med i programmet. I programmet konstateras att förbättringens första skede vore en lönsam investering som också skulle förbättra trafiksäkerheten. Projektet är i kategori 1B, vilket betyder att det ännu kräver mer planering innan avgörande beslut kan fattas.
-Ett sådant beslut behöver fattas snabbt, behovet är stort, så allt stöd till planeringens snabba förverkligande, säger Kvarnström, medveten om att planering redan inletts.
Även för Kustbanans del görs nu en utredning, och enligt Kvarnström vore det hög tid att få mötesplatser längs banan med i programmet.
Han välkomnar att Hangö-Hyvingebanans grundsanering finns med och efterlyser nya mötesplatser även till den. I programmet står dock att en utredning om att utöka kapaciteten har gjorts under fjolåret och ger vid handen att nya mötesplatser inte är motiverade i detta skede.
-Från regionen hörs ändå andra synpunkter om att mötesplatser också på Hangö-Hyvingebanan behövs. I stora bilden är det mest avgörande förstås att banans elektrifiering framskrider och blir klar nästa år tack vare regeringen Rinne/Marin.
Som västnyländsk ledamot hade han hoppats, att de av regionen lyfta behoven på stamväg 51 och stamväg 52 hade fått gehör och en plats i investeringsprogrammet.
-Även om det är logiskt att riksvägar prioriteras, så är även dessa stamvägars behov väldigt relevanta. Nu måste vi komma ihåg att det här är Trafikledsverkets program och det avgörande är kommande regerings linjedragningar och den nya riksdagens beslut. Ur såväl trafiksäkerhetetens, klimatets som ekonomins perspektiv är det givet att trafikledsnätet behöver förbättras, säger Kvarnström.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.
Mer om ämnet
Opinion
Nyheter
Huvudnyheter
Nyheter