Kotimaa
18.9.2024 13:58 ・ Päivitetty: 18.9.2024 13:58
Kysely: Nuoret torjuvat rahapelimainonnan
Enemmistö Suomen nuorista suhtautuu kielteisesti rahapelien markkinointiin, käy ilmi tuoreesta kyselystä.
EHYT ry:n tekemässä Nuorten kulttuuri ja päihteet -selvityksessä noin 70 prosenttia vastanneista suhtautui kielteisesti rahapelimainontaan.
Positiivisia näkemyksiä rahapelien markkinoinnista oli noin 15 prosentilla vastanneista. Saman verran vastanneista kertoi, että heillä ei ollut mitään mielipidettä asiasta.
Nuoret näkevät rahapelimainoksia monella kanavalla. Eniten rahapelimainoksiin on törmätty vastausten mukaan Youtubessa, televisiossa, Tiktokissa, Instagramissa ja Facebookissa.
EHYT ry:n rahapelihaittojen ehkäisyn asiantuntija Johanna Vakkuri huomauttaa, että Suomessa muiden kuin Veikkauksen rahapelien markkinointi ja mainonta on kiellettyä.
- Nuoret altistuvat laittomalle markkinoinnille kuitenkin koko ajan, Vakkuri sanoo tiedotteessa.
Viime helmikuussa nettipaneelina tehtyyn kyselyyn vastasi runsas tuhat 15-29-vuotiasta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.