Politiikka
5.5.2017 07:08 ・ Päivitetty: 5.5.2017 07:08
“Laadukas varhaiskasvatus on vain illuusio” – lastentarhanopettajan hätähuuto sai sd-kansanedustajan toimimaan
Kansanedustaja Merja Mäkisalo-Ropponen (sd.) kysyy tuoreessa kirjallisessa kysymyksessään, aikooko hallitus harkita ryhmäkokojen suurentamista koskeneiden päätösten perumista ja miten hallitus aikoo varmistaa laadukkaan varhaiskasvatuksen tulevaisuudessa.
– Varhaiskasvatus on eräs tehokkaimmista tulevaisuuden investoinneista, sillä yhden euron panostukset varhaiskasvatukseen tuovat yhteiskunnalle vähintään seitsemän euroa takaisin, Mäkisalo-Ropponen toteaa.
– On hyvä, että hallitus puoliväliriihessä teki päätöksen maksujen pienentämisestä, mutta varhaiskasvatuksen on oltava myös laadukasta ja ryhmäkoot on pidettävä riittävän matalina.
Mäkisalo-Ropponen viittaa helsinkiläisen lastentarhanopettaja Kaisu Kososen facebook-kirjoitukseen, jossa hän toteaa laadukkaan varhaiskasvatuksen olevan vain illuusio, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Asiasta uutisoi Iltalehti 3.5.2017.
Kosonen kirjoittaa, että vaikka päivähoidossa suhdeluvut ovat yksi aikuinen neljää alle 3-vuotiasta kohden ja yksi aikuinen seitsemää yli 3-vuotiasta kohden, todellisuudessa luvut toteutuvat vain muutaman kerran viikossa.
Kososen mukaan 28 lasta saattaa pahimmillaan hoitaa vain muutama aikuinen. Heti töiden aloittamisesta lähtien hänelle oli selvää, että se mihin hän oli kouluttautunut, ei tule toteutumaan.
Mäkisalo-Ropponen toteaa, että eri puolilta Suomea tulee samanlaisia viestejä sekä lasten vanhemmilta kuin ammattihenkilöiltä.
Lisää aiheesta
Mäkisalo-Ropponen: “Kotitaustan merkitys näyttää selittävän oppimistuloksia enemmän kuin ennen.”
– Vaikka varhaiskasvatukseen on säädetty henkilöstömitoitukset, kentältä saatu palaute kuitenkin osoittaa, etteivät ne toimi, kuten on tarkoitettu.
Hän haluaa varmistaa, onko hallitus tietoinen, etteivät henkilöstömitoitukset toimi tarpeeksi hyvin.
– Varhaiskasvatus tasoittaa tehokkaasti myös oppimisen eroja myöhemmin koulussa. Pisa-tutkimuksissa Suomen asema on huonontunut, vaikka Suomessa oppilaiden oppimistulokset ovat edelleen kansainvälisessä vertailussa hyviä.
Mäkisalo-Ropponen pitää erityisen huolestuttavana sitä, että kotitaustan merkitys näyttää selittävän oppimistuloksia enemmän kuin ennen.
Vuonna 2006 Suomessa kotitaustan vaikutus oppimistuloksiin oli OECD- maiden pienin, nyt tilanne on muuttunut huonompaan suuntaan.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.