Politiikka

Länsimetron uuden toimitusjohtajan VR-taustasta lisää paljastuksia – Satoja laiminlyöntejä, urakat kilpailijalle, raskaita tappioita

Lehtikuva / Jussi Nukari
Länsimetron uuden toimitusjohtajan Ville Saksin VR Track-taustalta löytyy melkoisia asioita.
Lehtikuva / Jussi Nukari
Länsimetron uuden toimitusjohtajan Ville Saksin VR Track-taustalta löytyy melkoisia asioita.
Lehtikuva / Jussi Nukari
Länsimetron uuden toimitusjohtajan Ville Saksin VR Track-taustalta löytyy melkoisia asioita.

VR:n tytäryhtiö VR Track on menettänyt merkittävästi asemiaan Suomen rataverkon kunnossapidossa. Vielä viime kuussa VR Trackilla oli hallussaan puolet Suomen 12 kunnossapitoalueesta. Se jakoi ykkössijan Destian kanssa.

Länsimetron uusi toimitusjohtaja Ville Saksi jätti taakseen merkittäviä tappioita toimitusjohtajakaudellaan VR Trackissä, kerrottiin julkisuudessa heti hänen tultuaan valituksi.

Tänään STT paljastaa lisää murheellisia asioita miehen VR-taustalta.

Länsimetron hallituksen puheenjohtajan Olli Isotalon STT:lle lausuman mukaan mukaan Saksin tausta VR Trackissa oli hallituksen tiedossa. Samoin tiedettiin VR Trackin rataverkon vaihteiden kunnossapidossa havaituista puutteista Kouvolan alueella.

– Ei se ollut yllätys. Saksi selitti meille näitä jo mediassa olleita aiheita siinä laajuudessa, kun pystyi edellisen työnantajansa asioita selittämään, Isotalo kertoi 17.11. STT:lle.

Länsimetron toteutusaikataulua ja kustannusarviota on nostettu moneen kertaan. Isotalon mukaan Saksin tulokset VR Trackissa eivät olleet este hänen rekrytoimiselleen.

Isotalo vielä tässä vaiheessa kehui uutta johtajaa. Olivatko kaikki nyt julkitulleet ongelmat esillä, ei ole tiedossa.

– Me olemme tyytyväisiä, että yhtiöön on saatu uusi hyvä johtaja. Nyt arvioimme, miten hän menestyy metron johtajana.

Ensi keväästä lähtien VR Track jatkaa toimintaansa enää neljällä alueella, kun Destia hoitaa kahdeksaa aluetta. Ennen kuin rataverkon kunnossapito avattiin kilpailulle runsas vuosikymmen sitten, VR Track oli vastuussa koko Suomesta.

Destia sai markkinajohtajuuden rataverkon kunnossapidosta tässä kuussa, kun se otti vastuulleen Kouvolasta Iisalmeen ulottuvan Savon radan. VR Trackilla on ollut ongelmia vaihteiden kunnossapidon kanssa juuri tällä alueella. Liikenneviraston mukaan ne eivät kuitenkaan vaikuttaneet ratkaisuun korvata VR Track Destialla, koska päätös tehtiin jo keväällä.

Destia on voittanut muitakin kilpailutuksia, jotka ovat aiemmin olleet VR Trackin hallussa. Eilen Destialle myönnettiin Pohjanmaan radan kunnossapito, joka alkaa ensi keväänä. Suomen rataverkon ylläpidosta, kehittämisestä ja kunnossapidosta vastaava Liikennevirasto rajasi VR Trackin pois Pohjanmaan radan kilpailutuksesta Kouvolan alueella paljastuneiden kunnossapitopuutteiden vuoksi. Ratkaisu oli poikkeuksellinen.

– Ei tällaista ole ollut aiemmin kunnossapitopuolella, sanoo Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Jukka Valjakka.

Uudenmaan osalta Liikennevirasto vielä pohtii, aikooko se käyttää VR Trackin kanssa kunnossapitosopimuksen option kahdesta lisävuodesta vai kilpailuttaako se alueen ensi vuonna. Sopimukset laaditaan pääosin viideksi vuodeksi.

Laiminlyöntejä eri puolilla Suomea

VR Trackin rataverkon laiminlyönnit ulottuivat laajemmalle kuin vain Kouvolan alueelle.

Liikennevirasto huomasi Kouvolan puutteet pistokokeissa ja alkoi sen jälkeen tutkia koko maan tilannetta. Samanlaisia ongelmia havaittiin selvityksissä myös Uudellamaalla ja Kouvolasta Joensuun suuntaan kulkevalla Karjalan radalla.

Tätäkään ei kerrota, olivatko muut kuin Kouvolan puuteet Länsimetron hallituksen tiedossa, kun Saksin valinnasta kerrottiin.

Kouvolan ongelmat olivat laajimmat, kun puutteita havaittiin noin 250 vaihteen kunnossapidossa. Kahdella muulla alueella kyse oli alle sadasta vaihteesta.

Liikenneviraston mukaan laiminlyönti oli laajaa ja saattoi aiheuttaa turvallisuusriskejä raideliikenteelle. Ongelmat on sittemmin ratkaistu.

– Koko maan osalta kunnossapitäjiltämme on edellytetty välittömiä korjaustoimenpiteitä, ja havaitut puutteet on korjattu, sanoo Liikenneviraston rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen.

Hänen mukaansa VR Trackin ja muiden rataverkon kunnossapitäjien kanssa keskustellaan, miten toimintaa voidaan kehittää. Liikennevirasto aikoo myös tarkentaa valvontamenettelyjään.

 

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat