Lauri Lyly: “Ääni SDP:lle on vahva kannanotto hallituspolitiikkaa vastaan”

Lauri Lyly oli tiistainakin Tampereen Keskustorilla SDP:n vaalimökillä.

SAK:n puheenjohtajan tehtävistä viime kesänä eläkkeelle siirtynyt Lauri Lyly on Tampereen kuntavaalien ehdottomasti kiinnostavin ja tunnetuin ehdokas.

Lyly toimi Sähköliiton puheenjohtajana vuosina 1997-2004, SAK:n edunvalvontajohtajana 2004-2009 ja SAK:n puheenjohtajana vuosina 2009-2016. Mies on perheineen asunut Tampereella vuodesta 1989 lähtien.

Lylyn mukaan kuntavaalit on tällä kertaa voimallisesti myös yleispoliittiset vaalit. Näissä vaaleissa määritellään, saako maan hallituksen linja siunauksen vai osoittaako äänestystulos suomalaisten tyytymättömyyden Juha Sipilän hallituksen päätöksiä ja suunnitelmia kohtaan.

– Hallituksen linjana ja tavoitteena on muun muassa yksityistämisen eteneminen ja edistäminen samalla kun julkisia palveluita karsitaan voimallisesti. Toisin kuin maan hallituksessa ajatellaan, on kaikista pidettävä huolta ja mukana matkassa. Kuntalaisten maksamia maksuja ei saa ohjata kansainvälisten sijoittajien tileille veroparatiiseihin, Lyly sanoo.

Hallituksen voittaessa meno pahenee

Lylyn mukaan tilanne on hyvin selvä: hallituspuolueiden voittaessa kunnissa nykyinen meno vain pahenee.

– Siksi on tärkeää äänestää SDP:n ehdokkaita. Jos hallituksen harjoittama politiikka halutaan estää kunnissa, on demareilla oltava vahva kannatus. Mikäli SDP ei voita, on kunnissa edessä historiallisen isot yt-neuvottelut, sanoo Lyly.

Lyly oli merkittävässä roolissa niin sanotun kiky-sopimuksen syntymisessä. Lyly muistuttaa osapuolten yhdessä halunneen kehittää suomalaista yhteiskuntaa ja sanoma yhdessä sopimisen tärkeydestä on vietävä kuntiin.

Lyly haluaa Tampereen ja samalla koko Pirkanmaan menestyvän. Tärkeimmäksi keinoksi hän nostaa työllisyyden parantamisen. Tampereen 16 prosentin työttömyysastetta ei saada pienemmäksi puheilla, vaan siihen tarvitaan tekoja.

Työttömyysprosentti hämmästyttävän korkea

Lylyn mukaan Tampereen on kyettävä tekemään päätöksiä ja oikeita toimenpiteitä. On työskenneltävä työllistymisen esteiden poistamiseksi

– Tuntuu, etteivät työllisyyden parantaminen ja uusien työpaikkojen synnyttäminen sittenkään ole olleet kaupungin kärkiteemoja. Työttömyysprosentti on hämmästyttävän korkealla, eikä teollista murrosta ole Tampereella pystytty muuttamaan uusiksi työpaikoksi, Lyly sanoo.

– On selvää, ettei Tampere pysty eikä kuntien tehtävä olekaan perustaa työpaikkoja yrityksille. Omilla päätöksillään kaupunki kuitenkin pystyy luomaan yrityksille edellytyksiä siirtää työtä tänne, lisäämään olemassa olevia työpaikkoja ja edesauttamaan aivan uusien yritysten syntymistä.

Lyly piirtää sanallisen esimerkin torista.

– Kaikilla meillä on mielikuva torista. Siinä kunta on järjestänyt tilan, jonne tulee erilaisia toimijoita ja heidän perässään asiakkaita. Mitä houkuttelevampi kunta on ”torina” muun muassa koulutuksen, palveluiden ja liikkumisen osalta, sitä paremmin yritykset saadaan kallistumaan tässä tapauksessa Tampereen suuntaan, Lyly sanoo.

Lylyn mukaan Tampereella on kaikki valtit käsissään pystyäkseen houkuttelemaan uusia yrityksiä ja vaikuttamaan työpaikkojen määrän lisääntymiseen. Työllisyyden parantamisen kannalta tärkein asia on Tampereella toimivat ja Tampereelle haluavat yritykset.

Teksti ja Kuvat: Ismo Alhoniemi