Politiikka

Liittopomo latasi sunnuntaina täyslaidallisen, sai ”melko myrskyisen vastaanoton”: Virheeni oli erityisesti se, että nostin esille, että poikia ei lukeminen kiinnosta

Lehtikuva / Roni Rekomaa
Lehtikuva / Roni Rekomaa
Lehtikuva / Roni Rekomaa

Opettajajärjestö OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen aiheutti pienimuotoisen kohun sunnuntaina ottamalla Twitterissä reippaasti kantaa suomalaisten nuorten, erityisesti poikien lukutaitoon.

Helsingin Sanomissa julkaistiin eilen pitkä artikkeli, jossa tarkasteltiin monelta kantilta nuorten luku- ja kirjoitustaitoa.

Luukkainen latasi Twitterissä suorin sanoin, mitä hän ajattelee nuorten lukutaidosta.

– Tuhannet , ei selviä arjen tilanteista – Ei kai vuoksi anneta periksi? hän aloitti ja linkittiHelsingin Sanomien juttuun.

Tämän jälkeen EK:n johtaja Ilkka Oksala kysyi Luukkaiselta, mistä johtuu, että peruskoulu on vieläkin järjestetty niin, että oppimisvaikeuksista kärsivät ovat lähes yksinomaan poikia?

Olli Luukkainen vastasi Oksalalle:

– Ei se niin ole. Suurta osaa pojista ei huvita kuin pelaaminen ja viihteellisyys ja ponnistelu ei tule kuuloonkaan.

Se on muuta kuin istua yhdessä kotona niin, että jokainen räplää hiljaa omaa kännykkäänsä tai istuu tietokoneen ääressä koko ajan.

Maanantaina Luukkainen palaa aiheeseen blogikirjoituksessaan.

”Sain osakseni melko myrskyisen vastaanoton. Virheeni oli erityisesti se, että nostin esille, että poikia ei lukeminen kiinnosta. Rohkenin väittää, että meillä on joukko lapsia, enemmän poikia kuin tyttöjä, joita kiinnostaa vain pelaaminen ja some. Twitter-keskustelussa valittelin myös lisääntyvää pitkäjänteisyyden puutetta ja ponnistelemattomuutta. Sain huutia poikien syyllistämisestä.”

Luukkaisen mukaan tavoitteena oli ja on nostaa esiin ongelma, joka mielestäni oikeasti on olemassa.

”Olen edelleen sitä mieltä, että osaamistason laskeva kehityssuunta on tunnistettava ja sitä on rehellisesti analysoitava. Ratkaisu ei todellakaan saa olla osaamisvaatimusten laskeminen.”

Luukkainen sanoo että joka neljäs peruskoulun päättävä poika myös kirjoittaa heikosti, tytöistä samalla tasolla on joka seitsemästoista.

”Jo Pisa kertoi, että heikosti menestyvien joukko kasvaa nopeammin kuin hyvin osaavien.”

Mitä sitten tulisi tehdä, Luukkainen kysyy.

”Jos vaaditaan kirjojen ja lehtiartikkeleiden lukemista, muuta kuin sometekstin kirjoittamista ja vaivan näköä, koulua syytetään elämästä vieraantumisesta. Olisiko nyt kuitenkin parasta ja tärkeintä, ettei koulu anna periksi, vaan itse asiassa palaa jonkin verran takaisin päin, esimerkiksi romaanien ja lehtien lukemiseen?”

”Arvokkainta, mitä vanhemmat voivat lapselleen tärkeiden luku- ja kirjoitustaidon näkökulmasta antaa, on rikas kielellinen vuorovaikutus. Se on muuta kuin istua yhdessä kotona niin, että jokainen räplää hiljaa omaa kännykkäänsä tai istuu tietokoneen ääressä koko ajan.”

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat