29.8.2016 19:16 ・ Päivitetty: 29.8.2016 19:16
Maahanmuuttovirasto tehostaa toimintaansa sisäministeriön listaamien puutteiden jälkeen
Maahanmuuttovirasto (Migri) aikoo kilpailuttaa turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan.
Kilpailutuksella pyritään pitämään kustannukset paremmin kurissa.
Migrin mukaan hakijoita on määrä sijoittaa keskuksiin niin, että niiden käyttöaste pysyy tavoitteen mukaisessa 90 prosentissa. Lisäkisi supistamispäätöksissä painopisteenä pidetään kokonaisten vastaanottokeskusten lakkauttamista paikkojen vähentämisen sijaan.
Tehostamistoimilla vastataan puutteisiin, joita vastaanottotoiminnan sopimuksissa ja valvonnassa havaittiin sisäministeriön tarkastuksessa.
Tarkastuksen mukaan vastaanottotoiminnan kustannukset henkilöä kohti ovat kasvaneet merkittävästi. Sisäministeriöstä arvioidaan, että puutteiden taustalla on ennen kaikkea poikkeuksellisen suuri turvapaikanhakijoiden määrä viime syksynä.
Tiedotteessaan maahanmuuttovirasto toteaa, että syksyllä 2015 se joutui toimimaan kymmenkertaistuneen turvapaikanhakijamäärän johdosta erittäin poikkeuksellisessa toimintaympäristössä. Tärkeimpänä tavoitteena oli saada kaikille turvapaikanhakijoille katto pään päälle.
”Tiedostimme Maahanmuuttovirastossa jo silloin, että vastaanottokeskuksia ei kyetä näissä olosuhteissa perustamaan yhtä kustannustehokkaasti kuin aiemmin”, tiedotteessa kerrotaan.
Lisää aiheesta
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.