Elokuva
25.8.2022 16:00 ・ Päivitetty: 25.8.2022 20:39
Marko Jantunen takoi maaleja, remusi ja rälläsi kuin viimeistä päivää – Aleksi Mäkelä teki ex-kiekkoilijan huumehelvetistä tutun machoelokuvan
On yllättävää, kuinka vähän Suomessa on tehty elokuvia jääkiekosta tai jääkiekkoilijoista, kun ottaa huomioon lajin suosion ja aseman maassamme.
Harvinainen fiktiopoikkeus 95 (2017) kertoo miesten ensimmäisestä maailmanmestaruudesta. Kömpelön nostalgisoinnin ohjasi Aleksi Mäkelä, jonka käsistä ilmestyy nyt ajan tunnetuimman melkein-maailmanmestarin Marko Jantusen tarina. Jantunen putosi viimeisenä hyökkääjänä kisoista, jotka päättyivät Curt Lindströmin joukkueen juhliin.
MONEN verkkokalvoille on piirtynyt murheellinen kuva kalmankalpeasta aaveesta Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa vuonna 2014. Pahasti huumeriippuvainen entinen kiekkotähti ei olisi selvinnyt hengissä, ellei olisi raitistunut.
Urheilutoimittaja Marko Lempisen hienossa kirjassa Läpi helvetin (2016) koko karmeus tuodaan esiin. Tolkuton sekoileminen ei pilannut uraa mutta lopulta elämän.
LAITAPUOLEN HYÖKKÄÄJÄ (2022) kuvaa kiekkoilijan kujanjuoksua yhden vuorokauden ajan, kun lahtelaiset diilerit ovat saaneet tarpeekseen velkaisen Jantusen rätväilyistä. Takaumissa elämänsä voimissa pullisteleva pelaaja keskittyy lähinnä pämppäämiseen, eikä kestä vastoinkäymisiäkään sukelluksitta.
Mäkelä ohjaa tositarinan tutuilla vedoilla hänen muista elokuvistaan: macho sankari (Severi Saarinen) on vikoineen päivineen hyväntahtoinen ja viime kädessä myös oikeamielinen reppana. Jantusta uhkaavat alamaailman konnat – Jorma Tommila ja Tommi Eronen tietysti – ovat enemmän huvittavia luusereita kuin pelottavia velanperijöitä.
Laitapuolen hyökkääjä
Ohjaus: Aleksi Mäkelä
Pääosissa: Severi Saarinen, Katariina Havukainen, Jorma Tommila, Tommi Eronen
2022, noin 100 minuuttia
★☆☆☆☆
SAMALLA elokuva ei kiinnity mihinkään eikä saa otetta riippuvuuden syistä. Syntyy hämärä kuva selittämättömästä mutta vääjäämättömästä luisusta pohjalle. Huumehelvetti voisi näyttää koko kipeytensä ja rumuutensa, jos vaimo ja lapsi, sijaiskärsijät, saisivat paremmin tilaa.
Synkkä tositapaus saa hirtehiseen taipuvan käsittelyn. Ehkä mielessä on kangastellut taas Danny Boylen huumeklassikko Trainspotting (1996).
Laitapuolen hyökkääjä kääntyy lopussa vielä valistukseksi, kun oikea Jantunen ilmestyy kuvaan. Ratkaisu tuntuu falskilta, vaikka selviytyjän täyskäännös on totta.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.