Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

Media: Tanskalaisalus seurasi tiistaina kiinalaislaivaa, joka liikkui Itämerellä vaurioituneiden kaapelien lähistöllä

LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Sea Lion -merikaapelin asennuslaiva Ile de Brehat laskemassa merikaapelia Santahaminan varuskunta-alueella Helsingissä 12. lokakuuta 2015.

Tanskalainen partioalus seurasi tiistaina Tanskan merialueella kiinalaista rahtilaivaa, joka liikkui Itämerellä merikaapelien lähistöllä samoihin aikoihin, kun kaapeleissa havaittiin vaurioita.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Kiinalaisen rahtilaiva Yi Peng 3:n liikkuminen merikaapelien lähistöllä ilmeni meriliikennettä seuraavasta Marinetraffic-palvelusta tiistaina. Keskiviikon vastaisena yönä kiinalaisalus oli Marinetrafficin mukaan täysin pysähtyneenä Kattegatin alueella.

Tanskalaislehti Berlingsken mukaan useat tanskalaisalukset seurasivat kiinalaista rahtilaivaa koko tiistain ajan, tanskalainen BT kirjoittaa. Keskiviikon vastaisena yönä Marinetrafficin ja Vesselfinderin seurantatietojen perusteella Yi Peng 3:n lähistöllä oli enää yksi tanskalaisalus.

SUOMEN ja Saksan välisessä C-Lion1-tietoliikennekaapelissa havaittiin vika maanantaina aamuyöllä. Kaapelin uskotaan katkenneen ulkoisen voiman, kuten ankkuroinnin tai pohjatroolauksen, aiheuttamana. Myöhemmin samana päivänä kerrottiin Liettuan ja Ruotsin välisen merikaapelin vaurioituneen.

Suomen viranomaiset eivät tiistaina ottaneet kantaa siihen, liittyvätkö Suomen ja Saksan välisen kaapelin sekä Liettuan ja Ruotsin välisen kaapelin vauriot toisiinsa. Viranomaiset eivät myöskään kertoneet kahden eri kaapelin rikkoutumispaikkojen fyysistä välimatkaa.

Suomen ja Saksan ulkoministerit ovat kertoneet, että maiden välisen kaapelin vauriosta on käynnissä perusteellinen tutkinta. Ruotsin siviilipuolustusministeri puolestaan kertoi maan yleisradioyhtiö SVT:lle Ruotsin viranomaisten tutkivan molempia tapauksia.

PUOLUSTUSMINISTERI Antti Häkkäsen (kok.) mukaan jo ennen tuoreita kaapelirikkoja on käyty läpi sitä, ettei Balticconnector-putken hajoamisen kaltaisissa tapauksissa syntyisi aukkoja tutkinnassa. Häkkänen kommentoi asiaa tiistaina Brysselissä EU-maiden puolustusministerien kokouksen jälkeen.

Ministerin mukaan ongelmana on ollut aiemmin muun muassa kansainvälisen merioikeuden tulkitseminen niin, että epäilty alus voi päästä pakoon toiselle puolelle maailmaa.

Häkkänen totesi, että Balticconnector-putken hajottamisesta epäilty Newnew Polar Bear oli vuosi sitten pitkään Nato-maiden vesillä. Samalla se oli kansainvälisillä merialueilla.

Merioikeuden tulkinta johti Häkkäsen mukaan siihen, että alus pääsi karkuun ja tutkinta viivästyi. Tällaisia aukkoja on hänen mukaansa pyritty sen jälkeen tilkitsemään.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE