Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

Merimies asteli Oulun satamassa pakkasessa varvassandaaleissa ja t-paidassa – mukavuuslippulaivat polkevat yhä törkeästi työehtoja

Suomen Merimies-Unioni muistuttaa, että myös Suomen satamiin saapuu ympäri vuoden aluksia, joilla on huonot työolot ja olemattomat työehdot. Ongelmana ovat niin sanotut mukavuuslippulaivat, joilla harjoitetaan “paikallista sopimista”.

Demokraatti

Demokraatti

– Kesällä kohistiin ukrainalaisista marjanpoimijoista. Olisi hyvä, jos päättäjät kiinnittäisivät huomiota myös mukavuuslippulaivoihin, ammattiliitto toteaa tiedotteessaan.

Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden federaatio ITF lanseerasi jo yli 70 vuotta mukavuuslippulaivakampanjan, jonka tavoitteena oli korjata nopeasti maailman merillä vallitsevat puutteet merimiesten työehdoissa.

Merimies-Unionin mukaan toisin kävi.

– Perustamisensa jälkeen mukavuuslipuiksi luokiteltujen valtioiden määrä on kasvanut jo 35 eri lippuun ja merimiesten työehdoissa ja -oloissa on edelleenkin valvomista.
Ammattiliiton mukaan mukavuuslippulaivojen miehistöillä saattaa olla usein hyvin alhaiset palkat, huonot olot aluksella, puutteita ruoassa ja juomavedessä sekä esimerkiksi hyvin pitkiä työvuoroja ilman kunnollista lepoa sekä pitkät työsopimukset laivoilla.

Myös Suomesta kuljetetaan tavaraa säännöllisesti mukavuuslippulaivoilla, joilla työntekijöitä ei aina kohdella hyvin.

Merimies-Unionin mukaan Oulun satamassa on tavattu huonokuntoisella aluksella saapunut merimies, joka asteli talvipakkasessa varvassandaaleissa ja T-paidassa.

Raumalla taas saarrettiin syyskuussa Panaman lipun alla purjehtiva M/s ES Venus -laiva (kuvassa). Miehistöä kohdeltiin huonosti – he elivät lähes vankilamaisissa oloissa laivalla – ja merimiehillä oli yli 70  000 USA:n dollarin palkkasaatavat.

– Rahtialuksella oli 21 hengen miehistö, josta puolet Kiinan ja puolet Myanmarin kansalaisia. Kuusi miehistön jäsentä halusi laivalta pois poliisin turvatessa operaatiota, Merimies-Unioni kertoo.

Mukavuuslippulaivat vievät markkinoita rehellisiltä toimijoilta.

ITF on määritellyt Panaman lipun alla purjehtivat alukset mukavuuslippulaivoiksi. Näihin maihin lukeutuvat myös muun muassa Antiqua ja Barbuda, Bahama, Belize, Bermuda ja Gibraltar.

– Yhteistä näille lipuille on se, että niiden alle on helppo sijoittaa varustamoita ja aluksia pöytälaatikkofirmoina. Eksoottiset saaret ovat tunnettuja veroparatiiseja. Niissä verotus on huokeampaa tai olematonta eikä miehistön työehtoihin kiinnitetä minkäänlaista huomiota.

Merimies-Unioni muistuttaa, että mukavuuslippulaivat vievät markkinoita rehellisiltä toimijoilta. Esimerkiksi suomalaisen aluksen on mahdotonta kilpailla kustannuksissa mukavuuslippulaivaa vastaan.

– Mukavuuslippualuksilla harjoitetaan ”paikallista sopimista”. Miehistö palkataan halvan työvoiman maista, joissa heillä ei ole turvanaan aitoa ammattiliittoa. Työsuhteen ehdot saatetaan sopia pelkillä henkilökohtaisilla työsopimuksilla tai niin sanottujen keltaisten ammattiliittojen (yellow unions) ”työehtosopimuksilla”, eli käytännössä työnantajien omien liittojen sopimuksilla.

Mukavuuslippulaivoilla työskentelevien merimiesten aito turva on Merimies-Unionin mukaan kansainvälinen 140 ITF tarkastajan verkosto. Tarkastajat kiertävät 125 satamassa ympäri maailman valvomassa, että mukavuuslippualuksiksi määriteltyjen alusten työntekijöiden palkat ja työehdot ovat kunnossa.

– Työ ei ole helppoa. Mukavuuslippulaivat saattavat kiertää kaukaa ne satamat, joissa ne epäilevät olevan mahdollisia tarkastuksia tiedossa. Helpointa on vierailla köyhien valtioiden satamissa.

Vuonna 2019 Suomessa tarkastettiin 131 alusta, joista mukavuuslippurekistereissä purjehti 112 alusta. 54 aluksessa löydettiin puutteita joko palkanmaksussa tai työehtosopimuksen määräysten noudattamisessa.

Suomessa mukavuuslippukampanjaa johtaa koordinaatiotyöryhmä, jossa ovat edustettuina Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Suomen Merimies-Unioni, Suomen laivanpäällystöliitto ja Suomen konepäällystöliitto.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE