Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Politiikka

”Merkittävä voitto koko Itä-Suomen edunvalvonnalle ja yhteistyölle” – Itäradan eteneminen kerää kiitosta

Lehtikuva / Jussi Nukari

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) on tyytyväinen liikenne- ja viestintäministeriön päätöksestä jatkaa itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluita Lentorata–Porvoo–Kouvola -raidelinjauksen pohjalta.

DEMOKRAATTI

Demokraatti

– Päätös tästä niin kutsutusta Itäradasta itäisen suunnan nopean raideyhteyden oli erittäin toivottu ja odotettu. Sillä on merkittäviä vaikutuksia koko itäisen Suomen liikenneyhteyksien ja elinvoiman kannalta. Hallitusohjelman mukaisesti itäistä raideyhteyttä kehitetään tasaveroisesti Helsingistä länteen ja pohjoiseen suuntautuvien ratojen ohella, joten on hienoa, että nyt myös Itäradan osalta hankeyhtiöneuvottelut voivat edetä, kun raidelinjauksesta on päätetty, Kymäläinen painottaa tiedotteessaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan neuvotteluja jatketaan Porvoo–Kouvola-linjauksen pohjalta, koska alueen toimijoiden vastausten perusteella kuntien rahoitusosuus, eli 34,3 miljoonaa euroa, Itäradan yhteensä noin 70 miljoonan euron suunnittelukustannuksista täyttyisi. Sen sijaan Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksen suunnittelua puoltaneiden, eli Itäistä rantarataa kannattaneiden kuntien rahoitusosuus hankeyhtiölle ei täyttyisi, vaan jäisi vajaaksi reilulla 16 miljoonalla eurolla.

– On hienoa, että nyt neuvotteluita jatketaan ainakin Helsingin, Porvoon, Kouvolan, Lappeenrannan, Kuopion, Mikkelin, Joensuun, Imatran, Pieksämäen, Varkauden, Kajaanin sekä Iisalmen kanssa. Itäradan rakentaminen olisi koko itäisen Suomen kannalta merkittävä kehittämishanke, jolla olisi positiivisia vaikutuksia niin alueen väestö- ja talouskehityksen kuin ilmastonkin kannalta, Kymäläinen sanoo.

”Lyhentäisi parhaimmillaan matka-ajan niin Joensuusta kuin Kuopiosta Helsinkiin noin kolmeen tuntiin,”

– Päätös itäisen ratayhteyden linjauksesta Porvoo-Kouvola linjalle on merkittävä voitto koko Itä-Suomen edunvalvonnalle ja yhteistyölle, sanoo puolestaan kansanedustaja Seppo Eskelinen (sd) tiedotteessaan.

Porvoon ja Kouvolan kautta rakennettavan linjauksen vaikutusalueella on lähes kaksi miljoonaa ihmistä, 16 kaupunkia, 850 000 työpaikkaa ja reitti kulkee kokonaisuudessaan seitsemän eri maakunnan alueella. Eskelisen mukaan se lyhentäisi parhaimmillaan matka-ajan niin Joensuusta kuin Kuopiosta Helsinkiin noin kolmeen tuntiin.

– Itäradalla olisi myös erittäin merkittäviä kerrannaisvaikutuksia talouteen ja työllisyyteen. Nopeat ratayhteydet heijastuisivat paitsi henkilöliikenteeseen, mutta myös teollisuuden investointipäätöksiin ja tätä kautta työllisyyteen, Eskelinen sanoo.

SDP:n kansanedustajan Paula Werningin mukaan Itärata on ratkaisu, jonka avulla itäisen Suomen mahdollisuus kehittyä saa uutta nostetta. Itäradan ansiosta tulevaisuudessa yhteydet itäiseen Suomeen, Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja Pietariin nopeutuvat.

– Kyllä tässä on kyse koko itäisen Suomen edusta ja tämän hankkeen edistyminen on vahva näyttö siitä uskomattomasta yhteistyöstä, mitä itäisen Suomen radanvarsikunnat ovat yhdessä tehneet, Werning toteaa.

– Hankeyhtiön perustamisen edellytyksiä sekä yhtiön tehtävää ja toimialaa on arvioitu yhdessä ja yhteistyössä kuntien sekä alueen toimijoiden kanssa. Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä on riittävän rahoituksen järjestyminen myös vähemmistöosakkailta. On tärkeää, että sitoutuneita osapuolia on löytynyt hankkeeseen riittävä määrä ja etenemiseen on nyt edellytykset olemassa, toteavat kansanedustaja Raimo Piirainen (sd.) ja Merja Kyllönen (vas.).

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Toimituksen valinta

Marja Luumi

Työmarkkinat
26.10.2020
”Uho tuntuu jatkuvan, tämä on aivan absurdi ajatus” – Paperiliiton Vanhala ihmettelee Metsäteollisuuden Hollménin puheita ”tyhjältä paperilta” lähtemisestä
Lue lisää

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE