Politiikka
4.5.2016 10:30 ・ Päivitetty: 4.5.2016 10:30
”Ministeriö toimii eduskunnan tahdon vastaisesti” – ammatillinen koulutus jäämässä vaikutusarvioiden ulkopuolelle
Sivistysvaliokunnan sd-kansanedustajat Eeva-Johanna Eloranta ja Jukka Gustafsson ovat jättäneet hallitukselle kirjallisen kysymyksen ammatillisen koulutukseen kohdistuneiden säästöjen vaikuttavuuden arvioinnista.
Edustajat ovat huolissaan ammatillisen koulutuksen asemasta ja tulevaisuudesta. Viime kausien säästöjen lisäksi hallitus on leikkaamassa ensi vuodesta lähtien 190 miljoonaa euroa ammatillisesta koulutuksesta.
– Huolestuttavinta tässä säästövimmassa on se, että rahat viedään jo ensi vuonna, mutta ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta koskeva toimintalainsäädäntö uudistetaan vasta vuonna 2018, Eloranta sanoo.
Käsitellessään hallituksen esitystä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta vuonna 2014 sivistysvaliokunta korosti, että ”koulutukseen on suunnattu monin eri tavoin ja eri aikoina valtionrahoituksen vähennyksiä siten, että koulutuksen rahoituksen kokonaisuus on jäänyt säästötoimenpiteiden tosiasiallisten vaikutusten osalta epäselväksi”.
Eloranta ja Gustafsson ihmettelevät, miksi eduskunnan edellyttämän selvitystyön ulkopuolelle jää ammatillinen koulutus, johon hakeutuu yli puolet koko nuorisoikäluokasta.
– Kevään 2016 yhteishaussa 56 prosenttia ensisijaisista hakijoista haki ammatilliseen koulutukseen. Näin ollen sivistyksellisten oikeuksien seuranta jää toteutumatta ikäluokan toisen puolen osalta, ja samalla ammattiin opiskelevat nuoret joutuvat eriarvoiseen asemaan lukiossa opiskelevien kanssa.
– Näin toimien OKM (opetus – ja kulttuuriministeriö) toimii samalla eduskunnan tahdon vastaisesti, Gustafsson huomauttaa.
Lisää aiheesta
Koko toisen asteen sekä lukion että ammatillisen koulutuksen tulee olla arvioinnin ja seurannan kohteena.
Hyväksyessään kyseiset rahoituslait eduskunta edellytti, että hallituksen tulee seurata tarkoin säästöpäätösten tosiasiallisia vaikutuksia opetus- ja kulttuuritoimeen liittyvien sivistyksellisten oikeuksien toteutumiseen.
Eduskunta edellytti myös, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin, jos etenkin nuorten ihmisten tosiasialliset ja yhtäläiset mahdollisuudet saada koulutusta heikkenevät. Samoin eduskunta edellytti, että hallituksen tulee antaa asiasta selvitys sivistysvaliokunnalle vuoden 2017 loppuun mennessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö osoitti eduskunnan edellyttämän selvitystyön Kansalliselle koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tehtäväksi.
Ministeriön kirjeen mukaisesti Karvi tekee selvityksen sivistyksellisten oikeuksien toteutumisesta yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osaston toimialalla.
– Selvitys kattaa kuitenkin vain esi- ja perusopetuksen liitännäisine toimintoineen, taiteen perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja vapaan sivistystyön. Ammatillinen koulutus jää opetus- ja kulttuuriministeriön ilmoituksen mukaan Karvin selvityksen ulkopuolelle, Eloranta ja Gustafsson huomauttavat.
– Tätä on vaikea ymmärtää ja hyväksyä. Ammatillisen koulutuksen laatu ja saavutettavuus maassamme on turvattava. Sen vuoksi koko toisen asteen sekä lukion että ammatillisen koulutuksen tulee olla arvioinnin ja seurannan kohteena, he vaativat.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.