Urheilu
13.2.2019 10:45 ・ Päivitetty: 13.2.2019 10:45
MM-ralli muutoksen edessä: Hybridi WRC:t viivalla 2022
Autourheilun kansainvälisen kattojärjestön FIA:n rallijohtaja, ranskalainen Yves Matton linjasi MM-sarjan tulevia sääntöjä ja muutoksia Ranskan Gapissa Monte Carlo rallin aikana.
– Kyllä meillä on ollut keskusteluja ja suunnitelmia tulevaisuudesta. Mutta täytyy myötää, että muutosten vauhti viimeisen kahden vuoden aikana on yllättänyt meidät, pudotteli Matton rauhallisesti.
Tiedossa on, että nykyisellä WRC-sukupolvella ajetaan kauden 2021 loppuun.
– Meillä on aikataulu valmiina. Kuluvan vuoden puolivälissä meillä on uusista säännöistä luonnos, jota tarkastellaan sekä hiotaan lähinnä teknisellä puollella. Säännöt kaudelle 2022 on tarkoitus päättää vuoden lopussa, sanoi Matton.
– Aikataulu on tiukka. Mutta talleille, tehtaille on annettava aikaa. Uuden WRC:n rakentaminen kestää 18 kuukautta, ollaan jo siis vuoden 2021 puolivälissä. Sitten jää vielä aikaa luokituksille ennen uutta kautta, rytmitti Matton, entinen Citroenin WRC-tiimin tallipäällikkö.

Yves Matton. KUVA PERTTI KNUUTTILA
– Tähän uudistukseen on ratkaisun perustuttava hybridiin. Mutta minkälaiseen hybridiin, siitä määrittelystä on varmasti monenlaisia käsityksiä eri valmistajilla. Niistä meidän on löydettävä yhteinen näkemys tuleville säännöille. Meidän on muistettava, että ralli on markkinointityökalu autonvalmistajille. Säännöt eivät voi olla täysin avoimet kaikille mahdollisille uusille energiaratkaisuille. Rallista ei voi tulla liian kallista valmistajille tai että rajoittamattomalla budjetilla tultaisiin sisään MM-sarjaan, avasi näkemyksiään Matton.
– Me kutsumme luonnollisesti kaikkia valmistajia mukaan luomaan tulevia sääntöjä. Mutta reunaehdot ovat olemassa 2022 alkavalle ajalle. Nyt MM-sarjassa on neljä tehdastallia, tavoite on tietenkin saada lisää valmistajia mukaan. Ja kyllä meidän on katsottava sitten jo kauemmaksikin tulevaan. Kaikki ratkaisut polttokennoista (vetyhybridi) alkaen ovat pöydällä.
Autourheilu ja ralli ovat kehittäneet autoilun turvallisuutta ja tehokkuutta vuosikymmenien aikana aina turvavöistä alkaen.
– Kyllä yksi merkittävimmistä rallissa on ollut turvakaaret, josta on siviiliautoihin tulleet muun muassa sivutörmäyssuojat, Matton mainitsee.
Kauden avausrallissa olleilla tehdastallien päälliköillä on yhtenevät näkemykset tulevasta. Hyundain Andrea Adamo, Citroenin Pierre Budar ja M-Sportin Fordin Richard Millener kertoivat kaikki rallin edessä olevasta hybridisaatiosta, mutta hieman eri painotuksin ja eri kiireellisyysasteineen. Selvästi taustalla on tapahtunut jo huomattavasti enemmän kuin julkisuuteen on kerrottu. Onko tulevan MM-sarjan ralliauton nimitys WRC vai HWRC, jää nähtäväksi.
Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen puhui uudesta ajasta jo käytännönläheisemmin.
– Kyllähän siinä suuri muutos voimalinjaan tulee ja aikataulu on tiukka. Siirtymillähän nuo eivät kuluta mitään, mutta pätkällä sitten ainetta menee. Yksi tapa aluksi voisi olla, että ajettaisiin päivän ensimmäinen tai viimeinen erikoiskoe pelkällä sähköllä, kaavaili Mäkinen Monte Carlo rallin aikana.
Kolmatta kauttaan Toyotalla ajava ja viime viikonloppuna Historic-rallisarjan Peurunka-ralliin yksityisesti osallistunut Jari-Matti Latvalalla oli selkeä näkemys tulevaan.
– Selvää on, että jotain pitää tehdä. Mutta en minä sähköä olisi pätkille tuomassa vielä. Rallin luonteesta häviäisi liian paljon. Kyllä aluksi paras olisi niin, että ajettaisiin siirtymät sähköllä, Latvala sanoi.
– Kyllä tavoitteenani on ajaa myös uudella, seuraavan sukupolven WRC:llä kilpaa. Siitä huolimatta, että Ruotsiin starttaan WRC:llä jo 197. kerran, Latvala murjaisee tyytyväisenä voittoisaan harrastuspäiväänsä Laukaan maalissa.
Kokenut Latvala ottaa haltuun ensi viikonlopun Ruotsin rallillaan eniten MM-startteja keränneen kuljettajan tittelin – vielä perinteisin menoin. Ralli alkaa torstai-iltana Suomen aikaa 21.08 Karlstadin raviradalla ajettavalla pikataipaleella. Viimeinen Torsbyn bonuspiste-ek alkaa sunnuntaina 13.18. Yhteensä, ennustetussa lämpöaallossa ja kisan luonnetta muuttavassa, rallissa ajetaan 19 erikoiskoetta, pituudeltaan 319,17 kilometriä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.